Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

1 Reactie
verlichting PH1

Open innoveren, the empowered customer

Door: | februari 24, 2014

Recent las ik een artikel in het Tijdschrift voor Marketing, genaamd ‘Philips heeft het licht gezien’. Hierin beschrijft de auteur (Stephan Fellinger) zijn liefde voor de Philips Hue. Hoewel ik een dergelijke lamp (nog) niet bezit, kan ik me zijn adoratie voorstellen. Het is een lamp die je in een gewone fitting draait, waarna deze via een router en brug verbonden wordt met het internet. Vervolgens is de gebruiker vrij om naar hartenlust via smartphone of tablet te spelen met de timer en kleuren. Oftewel, met sfeer en beleving.

Nou blijft een lamp een lamp, licht blijft licht en kleur blijft kleur. Echter, de revolutie zit hem erin dat Philips voor het eerst haar systeem open zet voor externe software partijen. Aan de ene kant kun je zeggen dat de verdiensten worden verdeeld, maar als je je licht laat schijnen over de kansen die deze potentiële partnerships bieden, dan zijn de mogelijkheden ongekend. Via iTunes worden het discolampen, gehele lichtplannen kunnen via Goldee worden ingekocht en voordat je het weet verander je je huis in Toscaanse sferen. Of, in het kader van februari Valentijdsmaand: je waant jezelf in de prachtige rood getinte lichtsferen van Parijs.

 

Innovatieve processen

De combinatie van hardware en software is in mijn ogen hetzelfde als het open stellen van je productportfolio, waarbij andere mensen er over mogen meepraten en meedenken. Dit in ruil voor geld, roem of incentives. Dit hoeven geen B2B-combinaties te zijn, bedrijven kunnen net zo goed hun klant meer betrekken in innovatieve processen. Natuurlijk zijn er al veel methoden beschikbaar die hierin kunnen voorzien, van klantsafari‘s tot klassiek klanttevredenheidsonderzoek, van brainstormsessie tot panelonderzoek.

 

Ter inspiratie 4 concrete en geslaagde voorbeelden:

  1.  Met de Maak de Smaak-verkiezing besloot Lay’s om heel Nederland te betrekken bij de ontwikkeling van nieuwe chipssmaken.
  2. HEMA organiseert elkjaar een ontwerpwedstrijd waarbij klanten betrokken worden bij de ontwikkeling van nieuwe, tijdloze producten. Jaarlijks worden de beste ideeën in productie genomen door HEMA.
  3. Volkswagen heeft in China consumenten gevraagd mee te denken over de Volkswagen van de toekomst. Meer dan 33 miljoen mensen bezochten de website en leverden input, met als resultaat drie toekomstbestendige concept cars.
  4. Met NIKEiD biedt dit sportmerk zijn klanten de mogelijkheid hun eigen sportschoen samen te stellen door het type, de kleur, het materiaal en de zool te bepalen en door een persoonlijk ID aan de schoen toe te voegen.

 

Het marketingtijdperk waarin we momenteel leven gaat verder dan marketing waarin de individuele klant centraal staat. Feitelijk moet jouw product, jouw merk, centraal staan binnen de community van klanten. Zij moeten mee mogen en kunnen denken over de ontwikkeling van jouw productportfolio. Het merk dat leeft bij de gratie van haar betrokken en creatieve klanten, noem het the empowered customer.

 

Foto: dschanoeh

Deel dit artikel

Comments

  1. Carla van den BergCB Travel Consultancy

    Hi Arjen, helemaal mee eens. Het sluit helemaal aan bij mijn ervaringen zowel persoonlijk als zakelijk. (zie : http://travconnect.nl/zie-jij-wat-je-klant-ziet/)

    Het is ook nog eens heel erg leuk voor allebei de kanten:
    1. als bedrijf om je klant mee te laten denken. Je leert hier enorm veel van
    2. als klant om mee te mogen denken. Het geeft je een hele andere kijk op een bedrijf en binding. Helemaal als er met jouw input echt iets gedaan wordt.

Reacties