Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

0 Reacties
oranje-boven

Oranje boven!

Door: | maart 25, 2015

Oranje is natuurlijk de kleur van het koningshuis en is ook de nationale kleur die ons verbindt bij belangrijke (sport) belevenissen. Maar waar staat oranje nog meer voor, behalve dan om onze saamhorigheid te tonen door met zijn allen in het oranje gekleed Koningsdag te vieren of onze schaatsers, voetballers en andere topsporters uitzinnig aan te moedigen bij EK’s, WK’s en de Olympische Spelen?

Oranje staat voor:
warmte | zonsopgang & -ondergang | vakantie | optimisme | energie | vrolijkheid | herfst | oogst | sinaasappel | vruchtbaarheid | smakelijk | feestelijk | Nederland | Koningshuis | Koningsdag | voetbal | heftig | fel | indringend | rust verstorend | waarschuwing

Oranje de kleur van…. vakantie
Zoals je in het rijtje hierboven ziet, is Oranje de kleur van de opkomende en ondergaande zon en van warmte, optimisme en energie. Niet vreemd dus dat we oranje graag associëren met een vrolijk en zonnig vakantiegevoel, ofschoon ik dit toch niet al te vaak als imago kleur in reiswebsites terug zie komen.

van…. hamsteren
Oranje kan ook als heftig, indringend en rust verstorend worden ervaren. Vandaar dat fel(ler) oranje in de marketing en communicatie (net als rood) vaak wordt gebruikt voor prijsvechten en acties. Denk maar aan Easyjet en de bekende Albert Hein reclame……Hamsteren!.

En van ….Arke
Oranje was, tot voor kort, ook de kleur van Arke, die zich met haar opvallende oranje logo en reclame uitingen nadrukkelijk als “reisaanbieder met altijd scherp geprijsd vakantieaanbod” profileerde. Inmiddels voert (licht)blauw, samen met het rood van de bekende TUI smile de boventoon. (zie blog “vandaag is rood”)

Past Oranje ook bij jou?
Zoals ik in mijn eerdere blogs over kleurgebruik (Groen 11-2-2015) en (Rood 23-2-2015) al heb aangegeven, kan een kleur veel sneller dan een pakkende tekst iets over je bedrijf en imago vertellen. Doordacht kleurgebruik draagt bij aan het bouwen van een sterk merk. Tenminste, als de kleur en het gevoel dat deze kleur oproept past bij de identiteit. In het interessante e-book “handleiding Kleur & Imago” van Jeanne Michels wordt al snel duidelijk dat kleur bekennen heel zinnig is!
Bepaal dus vooraf wat je wilt uitstralen. Wil je een imago als ‘prijsvechter’ naar voren brengen, dan is fel oranje jouw kleur. Wil je juist het warme en vrolijke vakantiegevoel uit stralen, dan is warm oranje de kleur om voor te gaan.

Is dit het toch niet?
Misschien past Groen, Rood, Blauw, Geel(goud), Bruin, Paars of Roze beter bij jouw bedrijf. Deze andere kleuren komen in diverse blogs ook aan bod.

Deel dit artikel

Reacties