Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

2 Reacties
beeld blog Expedia

Personalisatie is de sleutel tot de toekomst voor reisbranche

Door: | november 3, 2014

Met enige regelmaat geef ik presentaties voor verschillende groepen toehoorders. Telkens weer ontmoet ik hier boeiende mensen, waarmee ik met veel plezier en interesse van gedachten wissel. Onlangs sprak ik op een seminar van het KLM Open Golf Tournament en een paar dagen later op de Technology Day. Daar vertelde ik over de trends die wij signaleren bij Expedia en hoe wij hier op inspelen.

Een van de voornaamste trends die wij zien, is dat personalisatie een grote rol gaat krijgen in de reisbranche van de toekomst. Consumenten in het algemeen, en millenials in het bijzonder, verwachten steeds meer mogelijkheden om diensten aan te passen aan hun voorkeuren en behoeftes. Ze zijn vaak niet meer tevreden met de standaardreis en de daarbij horende vaste vertrekdata. In plaats daarvan willen ze flexibiliteit en keuzemogelijkheden. Om de weg niet kwijt te raken in de ontelbare mogelijkheden die hierdoor ontstaan, zijn assistentie en advies onmisbaar.

 

Slimme technologie

 

Als je als online reisaanbieder wilt voortbestaan, zul je daar in de toekomst simpelweg op moeten kunnen inspringen, wat ons betreft door de inzet van slimme technologie. Daarom investeren wij aanzienlijke bedragen in een technologisch platform dat voor elke afzonderlijke klant een geheel gepersonaliseerd reisadvies moet kunnen genereren. Met een verzameling slimme algoritmes tonen we de klant aanbevelingen op basis van zijn reisgedrag in het verleden en  het zoek- en boekgedrag van klanten met soortgelijke reiswensen.

Doe je dit goed, dan stijgt de conversie, het herhalingsbezoek en wellicht ook de bereidheid om wat meer te betalen voor deze service. En hoe meer mensen van onze service gebruikmaken, hoe meer data we krijgen om onze aanbevelingen te verbeteren. Volgens mij is dit deze enige manier waarop online reisaanbieders zich kunnen ontwikkelen van een eenvoudige boekingsmachine tot een full-service reisorganisatie.

 

Toekomst van het offline reisbureau

 

Luiden deze technologische ontwikkelingen het einde in van het offline reisbureau? Nee, zeker niet. Zij blijven een belangrijke en persoonlijke adviesfunctie vervullen binnen onze sector. Ze weten vaak als geen ander wat de lokale trends zijn en welke wensen consumenten hebben. Vergeet niet dat er nog steeds een groep consumenten is die niet online wil of kan boeken. Dat wij het blijvend belang van reisbureaus volledig onderkennen, is ook terug te zien in ons uitgebreide Travel Agent Affiliate Program (TAAP) waarbij reisbureaus aantrekkelijke commissies kunnen krijgen op diverse reisonderdelen. Op basis hiervan kunnen zij hun klanten bijvoorbeeld aantrekkelijke dynamic packages aanbieden.

Toch kunnen zij in het huidige, snelle digitale tijdperk hun ogen niet sluiten voor de ontwikkelingen op het gebied van technologie. Het is dus van cruciaal belang samen te werken. Ik denk dat we veel van elkaar kunnen leren, zwakke punten kunnen ombuigen en verbeteren en samen de volgende stap kunnen zetten naar de onvermijdelijke transformatie van de reisbranche.

 

Voorsprong op concurrenten

 

Enerzijds geeft technologie, die consumenten in staat stelt producten of diensten aan de eigen voorkeuren aan te passen, een belangrijke voorsprong op de concurrentie. Anderzijds zijn wij ervan overtuigd dat er in de niche altijd ruimte zal blijven voor consumenten die liever face to face met specialisten om tafel gaan zitten, voor bijvoorbeeld een rondreis door Namibië. De grote massa aan reizen wordt echter in toenemende mate gedomineerd door een beperkt aantal zeer grote partijen. De partijen die in staat zijn de reizen van miljoenen klanten te personaliseren, zullen volgens mij een dominante positie in gaan nemen. Gezien het feit dat wij hier al volop mee bezig zijn, twijfel ik er niet aan dat Expedia een van die partijen zal zijn.

Deel dit artikel

Comments

  1. Osman MrzljakB-inIT b.v.

    In de meeste gevallen wordt er op harde eigenschappen van de klant gepersonaliseerd (postcode, leeftijd, geslacht, gewicht etc). Maar personalisatie werkt alleen maar op soft eigenschappen van de klant (lezer, sportief, roker, ondernemend, spaarzaam, etc). Dus zorg dat je een soft profiel van je klant hebt . http://osmanmrzljak.blogspot.nl/2014/05/personalisatie-met-softprofiel-hogere-conversie.html

  2. willemparticulier

    Een slimme ondernemer zei ooit eens tegen mij ; tien tevreden klanten brengen misschien een nieuwe klant, een ontevreden klant houdt er misschien tien weg.
    Denk dat je tegenwoordig het onderscheid maakt als de klantenservice op en top is, want daar laten heel veel bedrijven een inhaalslag liggen.
    SUCCES

Reacties