Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

0 Reacties
beeldblog Milou

PR 2.0: Hoe jij wel een publicatie krijgt!

Door: | juni 12, 2014

Public Relations. Is het een vak? Is het een skill? Geen idee, het enige dat ik weet is dat het verkrijgen van ‘free publicity’ lastiger wordt. Journalisten ontvangen steeds meer persberichten waardoor het moeilijker is om op te vallen met een persbericht. Journalisten veranderen steeds vaker van baan waardoor perslijsten sneller verouderen. Hoe zorg je dan dat jouw publicatie wel geplaatst wordt?

 

Gouden tip

Je moet om te beginnen een nieuwswaardig verhaal hebben en dit op een goede manier op papier hebben gezet. Maar zelfs met het perfecte persbericht is het nog een uitdaging om de juiste journalisten te bereiken. Het is natuurlijk te makkelijk om te zeggen dat je een goed persoonlijk netwerk moet hebben van persrelaties of dat je een duur PR bureau moet inhuren. Daarom hierbij een gouden tip om ervoor te zorgen dat jouw bericht wordt opgepakt: Smart.pr.

 

Rits aan journalisten

Smart.pr is een online applicatie met een database aan perscontacten. Je selecteert simpelweg het onderwerp waar jouw persbericht over gaat en krijgt vanzelf een rits met journalisten die geïnteresseerd zijn in dit onderwerp. Vervolgens kun je met de tool gemakkelijk het persbericht opmaken en deze versturen aan de eerder geselecteerde geadresseerde. Smart.pr gaat geheel met zijn tijd mee en faciliteert ook zogeheten Social persberichten. Dit zijn persberichten die je gemakkelijk via social media kan delen omdat ze via een URL toegankelijk zijn. Ook is het mogelijk om vanuit de tool bij te houden of je persbericht bekeken wordt. Kortom: een gebruiksvriendelijke tool die een ieder in staat stelt om de juiste journalisten te bereiken.

 

Rood gloeiend

Ik heb zelf voor het organiseren van de World Hackathon Day de tool gebruikt en met het gewenste resultaat: de telefoon stond meteen rood gloeiend en er was veel pers aanwezig voor, tijdens en na het event. Er was zelfs zoveel pers dat de jonge initiatiefnemers, Jesse (17) en Araik (13) nauwelijks tijd hadden om te genieten van hun event. Van BNR tot RTL, tal van belangrijke journalisten toonden interesse en publiceerden over het event. In het verleden heb ik MailChimp gebruikt om een event te promoten. De grote meerwaarde van Smart.pr zit (wat mij betreft) in de grote hoeveelheid journalisten die je gemakkelijk per onderwerp kan selecteren, waarvoor je zeker weet dat ze interesse hebben in datgene waar jij over schrijft. Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met tools voor persberichten en hoe jullie ervoor zorgen dat jullie persberichten worden opgepakt door de media. Discussiëren jullie met me mee?

Deel dit artikel

Reacties