Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

0 Reacties
Pricetag

Prijsniveau maakt niet uit bij keuze vakantie

Door: | augustus 7, 2015

In de zomer trekken miljoenen Nederlanders een aantal weken naar het buitenland voor de ‘grote’ vakantie. En zij spenderen vele uren en avonden op zoek naar de voordeligste vakantie, gegeven het wensenpatroon. Op het moment dat de vakantieganger gaat reizen en aankomt op de bestemming, maken zij zich veel minder druk over de uitgaven tijdens hun vakantie.

Deze zogenoemde prijselasticiteit van reizen is ons al jaren bekend. Zodra men op vakantie is, dan gaat de portemonnee open en zijn consumenten minder bezig met uitgaven dan tijdens een normale (werk) week.

Wat mij positief verrast, zijn de uitkomsten van een recent onderzoek van mijn collega’s van het ING Economisch Bureau. Hieruit blijkt dat consumenten bij het zoeken en boeken het lokale prijsniveau van het te kiezen land niet bovenaan zetten op hun wensenlijstje. Bij de helft van de vakantiegangers speelt het lokale prijsniveau geen enkele rol. Daarnaast speelt bij 80% van de vakantiegangers de wisselkoers helemaal geen rol.

Zou de keuze van consumenten voor de ‘grote’ vakantie als volgt gaan:

  1. Wat is ons budget voor reis en verblijf?
  2. Welke landen genieten de voorkeur?
  3. Hoe reizen wij ernaar toe?
  4. Waar gaan wij (online) op zoek naar de beste deal voor reis en accomodatie?

Vervolgens komen wij dan uit in Scandinavië en gaan op vakantie. Na 2 fantastische weken komen wij thuis en kijken wij naar onze pintransacties en schrikken toch wel wat. Dit lijkt mij persoonlijk ook niet wat er gebeurt. Reizigers houden hier rekening mee en kijken realtime op hun betalingsapp naar de consequenties van de pintransacties.

Wat mij altijd persoonlijk verbaast, is dat als je aangeeft aan je omgeving dat je een verre reis gaat maken in de grote vakantie, de reactie veelal is ‘zo zo, dat doet maar’. Het roept altijd meer reactie op als zegt dat je door Azië gaat reizen dan dat je met de auto naar de camping in Zuid-Frankrijk gaat. Als je aan het einde van beide vakantie de ‘schade’ opmaakt en ervan uitgaat dat het qua luxeniveau gelijk was, dan denk ik dat deze 2 voorbeelden nog niet eens wezenlijk verschillen qua bedrag. Het gaat uiteindelijk niet om de bestemming. maar om de behoeften/wensen van de vakantiegangers ter plekke. Dat maakt het interessant voor reisorganisaties om hier met een passend aanbod te komen.

Voor reizigers die echt zeker willen zijn van hun vakantie-uitgaven is er altijd nog de oplossing van het boeken all-inclusive. Voor vakantiegangers die dit toch weer te veel van hetzelfde vinden, is er ook nog de oplossing van woningruil of het woonhuis verhuren via Airbnb tijdens hun vakantie.

Deel dit artikel

Reacties