Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

0 Reacties
iphone-338961_640

Reismerken laten kansen liggen bij mobiele consument

Door: | mei 19, 2014

Consumenten zijn constant online en gebruiken verschillende apparaten bij hun aankoopproces. Google heeft onderzoek gedaan om de mobiele gewoontes van de hedendaagse consument in kaart te brengen (bron: Google & Nielsen, Mobile Path to Purchase, november 2013). Eén van de belangrijkste bevindingen van dit onderzoek is dat mobiel al in 93% van de gevallen een aankoopbeslissing beïnvloedt. Voor reismerken zou je dan ook verwachten dat zij hierop inspelen. Echter blijkt nog steeds dat de ontwikkeling van een mobiele site of app vaak lage prioriteit heeft, waardoor de consument vanaf een smartphone of tablet vaak niet vindt waar hij of zij naar op zoek is.

 

Zoekgedrag van de consument

Vanuit Google bestuderen wij het zoekgedrag van de consument, waarbij een duidelijke trend zichtbaar is dat er meer vanaf tablets en smartphones gezocht wordt. Binnen de totale reiscategorie groeit het aantal zoekopdrachten vanaf tablets jaar op jaar met 29% en op smartphones met 52% (bron: Google data, week eindigend 3 mei 2014). Uit ons meest recente onderzoek binnen de reisbranche blijkt dat meer van de helft van de reizigers (55%) al vanaf smartphone en tablet zoekt naar reisgerelateerde producten of services. Ook vinden meer boekingen plaats op mobiele websites en apps van reisaanbieders, waarbij gebruiksgemak een vereiste is (bron: Google, The 2013 Traveler’s Road to Decision: Affluent Insights). Wanneer de consument on-the-go is of bijvoorbeeld al op bestemming is aangekomen, heeft deze vaak alleen een smartphone of tablet tot zijn of haar beschikking. In een aantal specifieke gevallen zien we dan ook een verschil in zoekopdrachten vanaf mobiel in vergelijking met desktop, bijvoorbeeld naar vertrek- of aankomsttijden van je vlucht, naar de mogelijkheid om online in te checken of naar contactgegevens.

beeldDiana

 

Complexiteit bij keuze mobiele strategie

Deze trends maken het bepalen van een hierop aansluitende strategie urgent maar complex. De keuze tussen een site of een app staat vaak centraal. En kiest men voor een site, rijst ook nog eens de vraag of het een responsive design (dezelfde URL, dezelfde HTML), dynamic serving (dezelfde URL, verschillende HTML) of aparte sites (verschillende URL, verschillende HTML) moeten zijn. Vaak zien we als gebruiker een site waarvan de inhoud één op één overeenkomt met de inhoud van de desktop site, soms anders vormgegeven, terwijl het gebruik op mobiele apparaten dus vaak afwijkt.

 

Nieuwe merken

Een voorbeeld van een reismerk dat selectiever is in het aanbieden van content op mobiel is Lufthansa. Van de zes opties op hun mobiele site staat het boeken van een vlucht op de derde plek, na ‘flight status’ en ‘check-in’. Ook zijn er nog maar weinig reismerken behendig in de realisatie van een naadloze multi-screen ervaring. Hipmunk lijkt hierin te slagen met zowel een desktop als mobiele site, een app voor de trouwe fans, een goede (social) inlog functionaliteit en een eenvoudige boekingstool. En er ontstaan nieuwe merken vanuit de veranderende behoefte van de reiziger, zoals bijvoorbeeld het willen boeken van een hotelovernachting nog voor dezelfde avond: HotelTonight, In2Nite en HotelQuickly springen hier op in met hun apps.

 

Omarm mobiel

Tijdens het AdWords Performance Forum in San Francisco zijn in april de laatste AdWords ontwikkelingen aangekondigd, zoals terug vinden op onze Inside AdWords blog . De focus hierbij ligt op:

1. Verbeteren van vindbaarheid bij het promoten van apps via in-app advertenties gebaseerd op gebruikte apps, en met specifiek getargete TrueView advertenties op YouTube.

2. Vergroten van loyaliteit en retentie via de nieuwe app re-engagement campagnes in AdWords. Als iemand bijvoorbeeld de HotelTonight app heeft geïnstalleerd en zoekt op ‘ hotels in San Francisco’ op Google.com, krijgt hij of zij de keuze om naar de specifieke landingspagina binnen HotelTonight met hotels in San Francisco, in plaats van op de algemene app landingspagina.

3. Geavanceerde conversierapportage en volledigere inzichten. Het is binnen AdWords binnenkort mogelijk om conversies te meten over de gehele app levenscyclus – van het installeren, tot re-engagement en in-app aankopen. De reisindustrie heeft mobiel dus misschien nog niet volledig omarmt, de consument is er klaar voor. Ons advies is om te streven naar een goede gebruikerservaring op smartphones en tablets en daar je online marketing naadloos op te laten aansluiten.

Deze blog is geschreven in samenwerking met Tessa Reef, Industry Manager Travel Google.

 

Deel dit artikel

Reacties