Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

0 Reacties
review1

Reviews in reverse

Door: | augustus 27, 2014

Hebben we het over hetzelfde?

Dit jaar heb ik het eens omgekeerd: eerst op vakantie geweest en daarna pas de reviews van onze camping in de Jura bekeken. En dan voornamelijk de beoordelingen van tijdens onze vakantieperiode en van vlak ervoor en erna. Leuke exercitie met een dito conclusie. Er zijn twee mogelijkheden:
1) er zijn twee campings met exact dezelfde naam in exact dezelfde plaats, maar in een totaal ander deel van Frankrijk dat ook de Jura heet
2) mijn mede – Nederlandse – vakantiegangers hebben een totaal ander verwachtingspatroon dan ik.

Sommige commentaren kan ik absoluut begrijpen: wanneer je anno 2014 een viersterren camping boekt, mag je een toiletbril op je WC verwachten met een flinke rol wc-papier ernaast (jammer genoeg weet ik uit ervaring dat het Franse sterrensysteem daar helaas niet naar kijkt…). En als je als camping wifi aanbiedt (en ervoor laat betalen), zorg dan dat het werkt!

Andere commentaren daarentegen slaan mijns inziens kant nog wal:
– moddervoeten in het sanitairgebouw. Tja, na 72 uur continu regen achter elkaar wordt een camping soms wel een beetje modderig…
– te veel naaktslakken. En dan? Wil je dat de campingeigenaar met een schepje en emmertje ze alle 5.000 persoonlijk van de camping verwijdert?

Reviews reviewed

Tot een jaar of wat geleden waren reviews verschrikkelijk ‘hot’. Je kon geen seminar bezoeken of er waren verschillende sessies over dit onderwerp. Ook nu hoor je er af en toe nog wel iets over (zie bv. een eerdere blog van Coraline over Vippre) maar ligt het aan mij of zijn de warme gevoelens voor klantbeoordelingen aanzienlijk bekoeld? Of is het inmiddels zo’n gemeengoed geworden dat we het er eigenlijk niet meer over hoeven hebben? Want iedereen kijkt toch eerst op Zoover en/of Tripadvisor voordat de reis daadwerkelijk geboekt wordt en ook Google heeft inmiddels reviews in Adwords geïntegreerd.

Beoordeel de klant

Nu speel ik zelf met het idee voor een nieuwe startup, “Weiver”. Ik zie het helemaal voor me: bedrijven reviewen klanten en weten door opbouw van een global-klant-review-dossier straks binnen een seconde of ze wel of geen zaken met een bepaalde klant willen doen. Van de haringboer op de markt: “Dhr. Teepe heeft hier gisteren een haring gekocht en was zeer kritisch over de -overigens prima prijs van € 2,50. Zijn commentaar hierop had gerust iets zachter gebracht mogen worden. Overigens pasten zijn schoenen totaal niet bij de rest van zijn outfit.” tot mijn persoonlijke reisadviseur: ‘Leuk dat dhr. Teepe niet op een cent kijkt. Gisteren accepteerde hij zonder morren een vluchtwijziging van ruim € 500,-. Mooie schoenen trouwens, pasten perfect bij zijn pak!’ …

Deel dit artikel

Reacties