Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

2 Reacties
KLM_boarding-pass-smartwatch-app

Schiphol: voorlopig geen smartwatch-instapkaarten

Door: | september 4, 2015

KLM heeft op 15 juli jl. een app geïntroduceerd voor de Apple Watch. Eerder was er al een app beschikbaar voor Android-smartwatches. Des te opvallender is het dat de instapkaarten die op de apps zijn opgeslagen nog niet goed op KLM’s thuisbasis Schiphol te gebruiken zijn.

We legden dit praktische probleem, dat werd aangekaart door een TravConnect-lezer, eerst voor aan KLM. ‘De boarding pass op een smartwatch is een geldige instapkaart. Deze is niet alleen bruikbaar voor de boarding scanner, maar ook op alle andere momenten dat op de airport de boarding pass gescand moet worden. Denk aan de baggage drop-off, bij de security, in de winkel of voor toegang bij de lounge’, zegt een woordvoerder van KLM als wij vragen naar de toepasbaarheid van de smartwatch-app op Schiphol.

De instapkaart mag dan geldig zijn, de scanners op KLM’s thuisbasis kunnen de barcode nog niet aflezen. Die zijn namelijk ‘nog niet optimaal ingericht’ daarvoor, zo laat Hanne Buis, director Aviation Marketing van de Schiphol Group weten. Maar er is hoop: ‘Dit zal een onderdeel worden van het vervolg op onze eigen pilot met de Apple Watch waarin we samen met de airlines gaan kijken welke volgende stappen we op digitaal gebied kunnen nemen om de customer journey nóg verder te verbeteren.’

Hanne Buis
In de maanden juni en juli heeft Schiphol samen met reizigers de Apple Watch getest, met als doel erachter te komen hoe een smartwatch kan bijdragen aan een goede luchthavenervaring. Daarbij werd gekeken naar hoe passagiers het slimme horloge gebruiken en naar toepassingen die het krijgen en gebruiken van informatie gemakkelijker maken. Buis: ‘Samen met Privium hebben we een prototype van een Privium App ontwikkeld en deze getest met een panel van Privium-leden. Dit prototype is een verlengstuk van de Schiphol App met informatie speciaal voor Privium-leden en hun vluchten.’

Tijdens de pilot werd een aantal geselecteerde reizigers gevolgd en ondervraagd over hun gebruik van de smartwatch en hun ideeën voor toepassingen. ‘We hebben in de Privium-lounge beacons geïnstalleerd om te testen hoe de watch in combinatie met location-based services te gebruiken is’, zegt Buis. ‘De pilot was een succes: de Privium-leden vonden het waardevol om mee te denken en hebben hun inzichten en gebruik actief met het team van Schiphol gedeeld.’

De luchthaven heeft naar eigen zeggen van de proef geleerd hoe een smartwatch op een goede manier onderdeel kan worden van het digitale landschap op Schiphol. Centraal staan volgens Buis de vragen: ‘Welke aanpassingen aan technologie in de terminal zijn nodig om het gebruik van de watch in de terminal makkelijker te maken en hoe zou een mogelijke Privium-app onze frequente reizigers kunnen helpen met hun reis naar en op Schiphol?’

De pilot wordt nu intern geëvalueerd en in september buigt Schiphol Group zich over de ‘next steps’.

Deel dit artikel

Comments

  1. PatrickVerkeersbureaus.info

    Mooi stukje onderzoeksjournalistiek Gerrie. Top artikel

  2. Gerrie BrandTravMedia

    Jij bedankt voor de tip, Patrick! Neem aan dat jij feestelijk als eerste mag inchecken met je smartwatch zodra het euvel verholpen is… 😉

Reacties