Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

0 Reacties
meisje koffie airport

SITA: luchthavens willen meer doen met smartphones

Door: | september 19, 2017

Luchthavens geven dit jaar 8,43 miljard dollar uit aan IT, zegt technologiebedrijf SITA. Daarvan wordt bijna 61 procent gebruikt om de business te laten draaien, 24 procent is bedoeld voor groei en 16 procent voor innovatie.

Die innovatie zoeken luchthavens met name in beacons en sensoren (80 procent) en virtuele bewegwijzering (74 procent). Verder kijken ze naar oplossingen om personalisatie te verbeteren (68 procent). Ook ziet SITA een grote sprong in belangstelling voor biometrische identificatie en kunstmatige intelligentie.

Maar de grootste prioriteit heeft cybersecurity: 96 procent van de vliegvelden investeert hier de komende drie jaar in. Op de tweede plaats staan self-service processen (89 procent), gevolgd door cloud services (85 procent), BI-oplossingen (83 procent) en mobiele applicaties voor passagiers (82 procent).

Qua self-service oplossingen heeft met name de bagageafhandeling de aandacht. Vierenvijftig procent van de luchthavens biedt in 2020 de mogelijkheid om zelf een bagagelabel te printen. En 43 procent verwacht dan dat de passagier ook zelf de koffer kan afgeven, in plaats van dat er een baliemedewerker bij nodig is.

Ook interessant is dat 45 procent binnen drie jaar de mogelijkheid denkt te bieden van check-in buiten de luchthaven, bijvoorbeeld in het hotel van de passagier.

In commercieel opzicht is het vermelden waard dat de meerderheid van de vliegvelden in 2020 locatie-gebaseerde aanbiedingen gaat doen aan passagiers. Het potentieel van mobiel benutten wordt door het gros genoemd als belangrijkste focuspunt.

Daarbij wordt mobiel ook steeds meer ingezet als klantenservicekanaal, met gepersonaliseerde informatie, het afhandelen van klachten en complimenten, onderzoekjes, enzovoorts.

Deel dit artikel

Reacties