Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

2 Reacties
Snapchat

Snap(chat) de toekomst van social

Door: | juni 12, 2015

Op 26 april kon ik samen met 100 miljoen andere Snapchatgebruikers live meegenieten van de Koningsdagperikelen in Amsterdam. Gemaakt door feestgangers die dag, speciaal voor Snapchatgebruikers. Als je beseft dat 66 procent van de gebruikers dagelijks op Snapchat zit, kun je maar tot één conclusie komen: dat is een bereik waar je u tegen zegt. Steeds vaker worden Snapchat stories gebruikt voor (creatieve) marketingdoeleinden. Een logische trend, gezien de groeiende populariteit van de mobiele app.

In 2013 steeg het aantal gedeelde foto’s op Snapchat naar 400 miljoen per dag – ruim boven het gemiddelde van Facebook. Die stijgende lijn zet ook in Nederland door. In vergelijking met vorig jaar is het aantal Snapchatgebruikers in Nederland bijna verdubbeld. Ik en 1.499.999 anderen ‘Snappen’ er nu dagelijks op los.

Snapchat 101
Wat Snapchat is? Een mobiele applicatie waarmee je korte filmpjes en foto’s naar vrienden kunt sturen. Deze beelden zijn minimaal 1 tot maximaal 10 seconden zichtbaar. Daarna verdwijnt het filmpje of de foto voorgoed, tenzij je hem in je story (verhaal) plaatst. Dan is je ‘Snap’ 24 uur beschikbaar voor al je vrienden. Snapchat onderscheidt zich van andere social media kanalen doordat er geen waardesysteem aan vast zit. Niemand ziet hoeveel volgers je hebt, je kunt niets liken en je kunt de minst (of juist meest) aantrekkelijke momenten met elkaar delen: het is immers toch maar één keer te zien.

Naast het onderling delen van user-generated content heeft Snapchat een Discover-onderdeel waarin grote merken de ruimte krijgen om content naar alle Snapchat-gebruikers te communiceren. Mediabedrijven betalen bakken met geld om deel uit te maken van deze feature. Denk hierbij aan MTV, CNN, Yahoo! en National Geographic. Tot dusver heeft nog geen enkel Nederlands bedrijf op deze manier geadverteerd via Snapchat. Adverteren is alleen nog mogelijk in Amerika, dus dat spreekt voor zich. Wat wel opvalt is dat nog geen enkel Nederlands bedrijf Snapchat als medium gebruikt heeft om consumenten te bereiken. Best een kwalijke zaak, gezien het gemak waarmee je je kunt aanmelden.

Snapchat voor de reisbranche
Wanneer er gesproken wordt over miljoenen gebruikers moeten er toch alarmbellen gaan rinkelen. Het is hoog tijd om slim in te gaan spelen op de groeiende populariteit van Snapchat. Wat kan dit medium dan betekenen voor de reisbranche? Consumenten beleven veel voorpret aan reizen. Het zien van mooie beelden en informatie over landen wekt positieve gevoelens en ‘reisdrang’ op. Snapchat is een ingang om reizigers te inspireren met verhalen over bestemmingen en reizen. Hoe moet je dit dan voor je zien?

Maak een account aan, raak bevriend met jouw doelgroep en deel jouw Snapchats in je verhaal. Dat klinkt eenvoudiger dan het is. Hier moet in de praktijk natuurlijk een hele strategie omheen gebouwd worden, maar de kern blijft hetzelfde. Dit is natuurlijk lang niet alles wat Snapchat te bieden heeft. Er zijn veel verschillende creatieve manieren om Snapchat te gebruiken om de juiste mensen te bereiken. Zo kun je jouw doelgroep betrokken maken door winacties of kortingen te communiceren op Snapchat. Een voorbeeld: je verstuurt een foto met een code naar een X aantal volgers. Degenen die de code binnen 10 seconden weten te onthouden, winnen een reis naar een droombestemming of krijgen een fikse korting op een vliegticket (screenshots tellen natuurlijk niet mee). Een tweede creatieve manier om Snapchat te gebruiken is om het gesprek aan te gaan met je volgers. Je kunt immers tekst plaatsen in je foto of video. Denk aan het stellen van vragen “Waar gaat jouw vakantie naar toe?” of het versturen van een vriendelijke boodschap: “Fijne vakantie!’.

Heineken USA ging je voor door met bezoekers te Snapchatten tijdens Coachella in 2014.

heineken snap

Extra ideeën zijn het delen van exclusieve content door een kijkje achter de schermen te geven op (reis-gerelateerde) events en bloggers te laten Snapchatten tijdens reizen naar bestemmingen. Sowieso is het gebruik van online influencers bij Snapchat een aanrader, maar op deze tak van sport zal ik nu niet te veel ingaan. Alle acties kun je overigens crossmediaal (Facebook, Twitter, Instagram) aankondigen onder het mom van synergie: meerdere social kanalen versterken elkaar. Tot slot blijft het belangrijk om de doelgroep aan te spreken op een manier die bij hen past. Snapchat is immers bedoeld voor vrienden. Een mooi voorbeeld hiervan is de Snapchat-campagne van het WWF:

Waarom zou je het niet doen?
Nu zijn er zoveel mogelijkheden, waarom doet niemand het dan? Het gebruik van Snapchat is op dit moment hoogdrempelig, omdat het voor bedrijven lastig lijkt om de juiste content naar de gewenste doelgroep te communiceren. Daarnaast moet er nog rekening worden gehouden met het feit dat vooral jongeren gebruik maken van deze app. Maar ook jongeren gaan op reis.

Tot slot zijn er tot dusver nog geen statistieken verkrijgbaar voor Snapchat, wat het lastig maakt om het rendement van een Snapchat-campagne inzichtelijk te maken. Ondanks dit alles is een ding zeker: je kunt in de nabije toekomst veel meer mogelijkheden verwachten voor bedrijven om Snapchat strategisch in te zetten. Sluit niet achteraan in de rij, gebruik Snapchat en wordt een pioneer op Social Media.

Deel dit artikel

Comments

  1. JaapSundio Group

    Hi Guy,

    Leuk artikel. Sinds een paar weken is GOGO actief op Snapchat (onder de naam gogo.nl voor de geinteresseerden ;)). Inderdaad zijn er nu nog maar weinig metrics beschikbaar, maar je kunt bijvoorbeeld wel naar je ‘score’ kijken of naar het aantal mensen dat je snaps gezien hebben. Het is mager, maar net iets meer dan alleen je onderbuikgevoel ;).

    Jaap

    • Hi Jaap,

      Thanks! Ik ben jullie direct gaan volgen 😉 Leuk om te zien dat GOGO dit soort nieuwe ontwikkelingen omarmt. Heb je toevallig inzichten die je met ons zou willen delen? Wat is jullie strategie? Hoe is jullie gemiddelde score per dag/snap?

      Heel benieuwd!

      Groet,

      Guy Lokhoff

Reacties