Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

0 Reacties
Icelandair1

Social influencer campagne met Wesinthewild voor Icelandair

Door: | oktober 29, 2015

Er vindt een revolutie plaats in PR- en marketingland. Het uitsturen van een persbericht met relevante content voor media genereert vaak niet meer de gewenste free publicity. Maar ook een informatieve post op social media door het merk zelf, schiet zijn doel voorbij. Effectieve native content raakt de doelgroep in het hart. Dat kan op websites, blogs of op een inspirerend social media platform. Reizigers en vakantiegangers laten zich immers niet meer rechtstreeks beïnvloeden door een merk, maar vrijwel alleen nog door peers. Peers zijn gelijkgestemden: niet alleen je eigen vrienden, maar ook bijvoorbeeld mensen met dezelfde interesses.

Hoe strik je zo’n peer-influencer?

Een influencer is iemand die anderen bewust of onbewust beïnvloedt doordat mensen zich met hem/haar identificeren. Hoe strik je zo’n influencer om je merk op een geloofwaardige en natuurlijke manier onder de aandacht te brengen binnen de gewenste doelgroep? Een ‘peer’ zo ver krijgen vergt een strategische aanpak, een warme relatie, een journalistieke denkwijze en een stukje budget. Sommige bestemmingen en merken doen dit zelf, anderen besteden het uit aan een bureau.

In dit artikel reflecteer ik in het thema ‘Wij van WC eend blijven kritisch kijken naar WC eend’ op een campagne die Cherry Picker heeft gedaan met social influencer Wesinthewild voor Icelandair. Ik interview daarvoor Chantal Schram. Wesinthewild bereikt met zijn mooie reisfoto’s en 76.200 volgers op Instagram. Zijn schare trouwe volgers bevindt zich wereldwijd. Wie is deze Wesinthewild en wat heeft hij kunnen betekenen voor Icelandair?

Wat was de opdracht en het doel van de campagne van Icelandair?

“Het doel was awareness creëren voor de stopover van Icelandair door middel van een social media buzz. Bij de stopover van Icelandair kun je onderweg naar Canada of de VS, kosteloos maximaal zeven dagen op IJsland doorbrengen. Op deze manier kun je meerdere bestemmingen in één reis combineren.”

Waarom hebben jullie gekozen voor het werken met een influencer?

“Het voordeel van influencers is dat ze real time en native content maken en gelijk de interactie aangaan met hun volgers. Op deze manier wordt er op een organische manier op verschillende momenten originele en persoonlijke content gecreëerd. Bij Wesinthewild ging het voornamelijk om foto’s die ter plekke speciaal voor Icelandair gemaakt werden. Deze unieke beelden werden gedeeld met zijn volgers en boden inspiratie. Op deze manier content delen, zorgt voor vertrouwen en authenticiteit bij de peers.”

Waarom specifiek Wesinthewild als social influencer?

“We kijken bij influencer marketing altijd naar wie het beste past bij het merk. Wesinthewild is een van de grootste Instagrammers van Nederland op outdoor reisgebied en een close contact van Cherry Picker. Hij is ontzettend goed in het vastleggen van bijzondere natuurmomenten. IJsland leent zich hier perfect voor met zijn indrukwekkende natuurverschijnselen als watervallen, gletsjers en geisers. Dit zorgt voor een match die natuurlijk overkomt bij de doelgroep.”

Welke afspraken zijn er met Wesinthewild gemaakt?

“Als we een campagne met een influencer of medium opzetten, dan stemmen we dit altijd persoonlijk met ze af. We hebben afspraken gemaakt over het aantal posts dat er voor, tijdens en na de reis wordt geplaatst. Het ging om een aankondiging voor vertrek, 2-4 posts per reisdag en 8 posts in een periode van 4 maanden na de reis. Elke post bevatte een tag Icelandair of IcelandairHotels, de plek waarop de foto was genomen en de hashtag #mystopover. Ook zijn er afspraken gemaakt over het niet vermelden van (competitieve) merken en ongepast taal- of beeldgebruik. Wij geven influencers en media altijd redactionele vrijheid.”

Wat waren de resultaten van de campagne voor Icelandair?

“We waren overdonderd door zijn enthousiasme en skills om dit merk te visualiseren. Het is natuurlijk onze taak om een samenwerking op te zetten met iemand die intrinsiek gemotiveerd is en een natuurlijke enthousiaste brand ambassador is. Dat is met Wesinthewild goed gelukt. Hij is natuurliefhebber en heel goed in wat hij doet. Zowel de kwantiteit als de kwaliteit van de output was daardoor overweldigend. Hij heeft uiteindelijk 25 posts gedaan rondom Icelandair die bijna 50.000 interacties hebben opgeleverd.

 Heb je verder nog tips voor een succesvolle samenwerking?

“Communicatie is het allerbelangrijkste. Zorg dat de influencer goed weet wat van hem/haar verwacht wordt en dat dit overeenkomt met de wensen van het merk. Zorg dat je de afspraken professioneel doch vriendelijk vastlegt zodat er geen misverstanden over de output kunnen ontstaan. En daarnaast geldt voor influencer marketing dezelfde gouden regel als voor PR: ga niet voor quick wins maar een goede relatie op lange termijn. Daar plukken beide partijen de vruchten van.”

Instagrampagina van Wesinthewild: https://instagram.com/wesinthewild/

Deel dit artikel

Reacties