Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

2 Reacties
Corendon

Sorry… Harry!

Door: | maart 26, 2014

Dat heel Nederland een mening over tv-commercials heeft is mij nu wel duidelijk geworden na de start van onze Cor en Don commercial. Daar waar we vaak denken dat iedereen ‘wegzapt’ blijken veel tv-kijkers verbazingwekkend goed op de hoogte te zijn van de inhoud van de Nederlandse tv-spotjes.

 

Cor en Don in de steigers

De geboorte van Cor en Don begon afgelopen zomer na een aantal sessies over de toekomst van het merk Corendon wat anders  ‘geladen’ moest worden. Corendon is immers al veel meer dan alleen maar dé Turkije specialist. Voor een nieuwe campagne werd er gekozen voor tv, want voor imago veranderingen is tv nu eenmaal een perfect medium.

Dus werk aan de winkel, zeker omdat wij ervoor kiezen om zulke projecten niet over te laten aan reclame- en mediabureaus, maar het zelf doen. Er werden zes teams van creatieve zzp’ers gemaakt, waarvan drie teams uiteindelijk hun idee mochten pitchen.  Ieder team kwam met drie concepten en daar zat Cor en Don natuurlijk bij. Het concept in een notendop: ‘Cor en Don zijn de inkopers van Corendon, Cor gaat altijd voor de beste prijs en Don gaat voor de beste reis. Samen zijn ze altijd op zoek naar de beste vakantiedeals … voor jou!’

Weloverwogen, maar we konden Cor en Don niet laten liggen. Wellicht is het idee een inkoppertje, maar ik ben blij dat de keuze op dit concept gevallen is. Cor en Don bieden ons zoveel mogelijkheden. De commercial is inmiddels ook in Duitsland geïntroduceerd en ondanks de nasynchronisatie klinkt ‘Cor und Don’ toch ook in het Duits top!

 

Free publicity

Dat iedereen een mening heeft over Cor en Don is mij zeker niet ontgaan. De reacties waren overweldigend, zeker na de spot ‘Ettertjes’. Verontruste ouders, opa’s en oma’s hingen aan de lijn. En zelfs een boze koningsgezinde man die vond dat we ons moesten schamen dat we de toekomstige koningin een etertje noemde, dat was immers ook iemands kind…

We werden overspoeld met tweets en Facebookposts en de commercial werd zelfs opgepakt door verschillende media, waaronder: kranten, tv-programma’s en blogs. Wat wil je nog meer als marketeer? Natuurlijk stroomden er ook een twintigtal klachten binnen bij de reclamecode commissie, die overigens ongegrond waren volgens de commissie. Feit is dat de reclame bij iedereen ‘leeft’. De commercial blijft hangen, er wordt over gesproken en het concept is duidelijk.

 

Typetjes zijn ‘in’

Na aanleiding van de commercial had ineens iedereen een mening over de reclame typetjes zoals Cor, Don en Harry. Je zou kunnen zeggen dat in de reisbranche, na de gele ‘Neckerman’ en ‘Harry van de Sunweb’, wéér een typetje niet origineel is. Maar toch, zonder Cor en Don had Marjolein Schipper van de Telegraaf in haar wekelijkse column geen content gehad rondom deze typetjes.  Ondanks dat de ‘Neckerman’ er al wat jaartjes is, is ‘Harry’ naar mijn mening top. Als ik van Brabantse vrienden hoor dat er een hoop ‘Harry look-a-likes’ rondliepen tijdens Carnaval zeg ik chapeau voor de marketeer bij Sunweb die toentertijd volmondig JA heeft gezegd op dit concept.

Ondanks alle ontstane commotie rondom Don z’n ‘Ettertjes’, en echt geloof me ik heb in het begin gedacht; als dat maar goed gaat, immers wil je ook niet dat je eerste tv-commercial het averechtse effect brengt, heeft het geleid tot een nieuwe inhaker met een knipoog. Sinds maandag zenden we een serie nieuwe Cor en Don commercials uit waarvan de eerste ‘Sorry’ heet.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties op de nieuwe Cor en Don spotjes die vanaf 20 maart worden uitgezonden. Wat is marketing toch leuk….

Bekijk op Corendon onze nieuwe commercials. 

Deel dit artikel

Comments

  1. Gerben van OuwendorpSpeurders / TMG

    Heerlijke commercial!
    Waar ik mij eerder nog al stoorde aan het meisje ‘Vakantie…we gaan op vakantie’, scoort deze toch hoog in het laden van je merk.

    Daarnaast vind ik de knipoog naar Harry in de laatste commercial echt super!

    • Leonie Berkenbosch

      Helmemaal mee eens Gerben!

Reacties