Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

0 Reacties
TWIBFY

Sorry, ik ben verhuisd naar twibfy

Door: | februari 12, 2014

Nog maar twee jaar geleden besloot tout jong Hyves massaal over te stappen naar Facebook. De afbeelding met de slogan ‘Sorry, ik ben verhuisd naar Facebook’ sierde menig profiel. Nu horen we allemaal geluiden in de media dat we aan de vooravond van het sterven van Facebook staan. Is dat zo? En wat betekent dit voor bedrijven die actief zijn op Facebook?

De jongere generatie (leeftijd 13-24) verlaat inderdaad Facebook en er is een grote stijging van het aantal ‘oudere’ gebruikers (Een groei van 80,4% bij 55+ers) te zien. In de US is de trend duidelijk zichtbaar, maar ook in Nederland zet deze ontwikkeling langzaam door. Bij Hyves was twee jaar geleden hetzelfde aan de gang. Toch denk ik dat Facebook voorlopig blijft bestaan. Dit komt omdat zij zich goed hebben weten te nestelen in het alledaagse leven van mensen. Zo vergeet je door Facebook geen enkele verjaardag en speelt Facebook dus slim in op het FOMO (Fear of missing out) syndroom. Via Facebook kan iedereen gemakkelijk worden uitgenodigd voor events en kan je zien waar je vrienden elke avond naartoe gaan. Tegenwoordig is een uitnodiging ontvangen via de post, mail of telefoon niet meer de standaard. Men nodigt je uit voor hun event via Facebook. Wanneer je geen Facebook-profiel hebt, zal menig feestje aan je voorbij gaan en laat dat nu net de grootste nachtmerrie zijn van generatie Y.

Concluderend: Facebook zal niet op korte termijn uit ons leven vertrekken. Als bedrijf is het echter raadzaam om niet alle aandacht op Facebook te richten, maar ook andere social media-kanalen in de gaten te houden en wellicht om daar actief te worden. Achterhaal op welk social media netwerk jouw doelgroep zich bevindt of waar jouw doelgroep sterk aan het groeien is. Vaak denkt men direct aan Twitter, Whatsapp en LinkedIn als grote concurrenten van Facebook. Zie hieronder een lijstje van netwerken die wellicht minder bekend zijn maar grote potentie hebben:

 

1. Instagram

Wat begon als een app waarmee men gemakkelijk foto’s kon bewerken met mooie filters is inmiddels uitgegroeid tot een volwaardig sociaal netwerk. Facebook voelde duidelijk de concurrentie en heeft in april 2013 Instagram gekocht. Naast dat Instagram allerlei nieuwe features blijft ontwikkelen, zoals persoonlijke berichten versturen naar mensen en de mogelijkheid om video’s van max. 15 seconde te delen, starten er ook bedrijven die zich enkel richten op dit social media platform. Een voorbeeld hiervan is Insta Video Ads. Een bedrijf dat korte filmpjes maakt die daardoor deelbaar zijn op Instagram.

 

2. Pheed

In Nederland nog onbekend maar in Amerika het antwoord op Facebook. Dit platform is bekend geworden, omdat het in korte tijd werd omarmt door vele Amerikaanse celebrities die ‘klaar’ waren met Facebook. Voor nu vind ik het nog een slappe combinatie tussen Pinterest, Instagram en Facebook maar het is wel de moeite waard om dit platform in de gaten te houden. Ook interessant is dat zij specifieke categorieën zoals ‘Destinations’ en ‘Hotels’ hebben.

 

3. Twibfy

Verreweg de jongste uit dit lijstje maar zeker niet de minste. Deze week is de nieuwe Twibfy app gelanceerd en met deze app wordt Twibfy een serieuze speler in social media land. Met Twibfy kan je foto’s en video’s bekijken en delen. Het grote verschil met de andere netwerken is dat bij Twibfy alle content gereviewd wordt door hun personeel. Hiermee beoogt Twibfy een hoge standaard te bewaken. En dit lukt ze zeker! Hun content is van zeer hoge kwaliteit en dit tezamen met een vernieuwende user interfase maakt het een handige app als je behoefte hebt aan inspiratie. De zoekterm ‘travel’ levert dan ook bijzonder mooie beelden op!

 

Deel dit artikel

Reacties