Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

0 Reacties
berenmuts Buckingham Palace

‘Spaarprogramma’s in reisbranche mikpunt van cybercriminelen’

Door: | februari 24, 2017

Bedrijven in de reisindustrie hebben vooral te maken met betalingsfraude. In opkomst is fraude met login transacties. Dit staat in een rapport van ThreatMetrix.

ThreatMetrix analyseert jaarlijks meer dan een miljard transacties uit de reis- en entertainmentsector. Hieruit blijkt dat 76 procent van de verdachte transacties draait om criminelen die met gestolen betalingsgegevens een aankoop doen. In 23 procent van de gevallen is er ingebroken in een user account en vanaf daar bijvoorbeeld een vliegticket gekocht of valse recensies geplaatst.

 

Eenentachtig procent van de gedetecteerde aanvallen vond plaats op een desktop en 19 procent mobiel. Dit betekent niet dat mobiele apps veiliger zijn, waarschuwt ThreatMetrix. “Deze apps kunnen kwetsbaar zijn. Consumenten moeten voorzichtig zijn met het mobiel boeken van reizen of kopen van toegangskaarten. Vrijwel elke hotelketen, luchtvaartmaatschappij en evenementenorganisator heeft een eigen mobiele app. Cybercriminelen kunnen vrij gemakkelijk frauduleuze apps creëren die er authentiek uitzien in de ogen van de doorsnee consument. Deze valse apps bevatten vaak malware en geven criminelen toegang tot persoonlijke informatie die is opgeslagen op het gebruikte apparaat.”

Deeleconomie maakt witwassen mogelijk

Het bedrijf stelt verder dat de deeleconomie fraude in de hand werkt. “Het is gemakkelijker dan ooit om via een digitaal platform een vakantiehuis te huren, tickets voor een evenement te kopen of een taxi te bestellen. Deze anonimiteit biedt fraudeurs de perfecte gelegenheid om aan te vallen. Ze misbruiken vertrouwen, dat het belangrijkste ingrediënt van de deeleconomie is. Ze duperen klanten door niet-bestaande huizen te verhuren of gebruiken deelautoconcepten om geld wit te wassen.”

Een ander aandachtspunt zijn loyaliteitsprogramma’s. De geldelijke waarde die de uitstaande punten of mijlen vertegenwoordigen, is in het geval van de grote airlines en hotelketen vergelijkbaar met de reserves van een grote bank. “Fraudeurs richten zich op klantaccounts van airlines en proberen deze over te nemen om toegang te krijgen tot de loyaliteitspunten, zodat ze die kunnen overschrijven naar een andere account en er vluchten mee kunnen boeken.”

ThreatMetrix waarschuwt dat partijen in de reis- en entertainmentsector goed moeten begrijpen hoe gestolen identiteiten worden gebruikt, zodat ze onderscheid kunnen maken tussen frauduleuze en authentieke transacties. Volgens ThreatMetrix betekent dit dat er wereldwijd informatie over cybercriminaliteit moet worden uitgewisseld.

Begin dit jaar liet een Duits hackerscollectief weten dat reisboekingen die via traditionele reserveringssystemen worden gedaan, te onveilig zijn.

Deel dit artikel

Reacties