Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

0 Reacties
shutterstock_617915693

Tikata: betaalbare uitjes vinden voor het hele gezin

Door: | augustus 25, 2017

Er bestaan al een heleboel prijsvergelijkingssites maar nog niet één voor pretparken, dierentuinen en andere attracties. Matthijs Poelmans is met zijn start-up Tikata in dat gat gesprongen.  

Hoe heb je dit concept bedacht?

“Het idee voor Tikata is geboren uit persoonlijke frustratie. Wij wonen in Scheveningen in de buurt van SeaLife, een klein aquarium. Met twee kinderen van inmiddels twee en vier jaar oud leek het ons leuk om dat te bezoeken samen met opa en oma. Met een half uur heb je het aquarium gezien maar de kaartjes kosten aan de kassa 16,75 euro voor een volwassene en 12,75 euro voor een kind. Voor zes personen zouden we dus bijna 100 euro kwijt zijn. Ik dacht dat dat goedkoper moest kunnen. Google hielp niet echt, omdat oude acties daar gewoon blijven staan en er geen goed overzicht wordt gegeven. Ik heb een dag besteed aan het zoeken naar de beste deal online. Uiteindelijk vond ik een betere prijs (in totaal 42 euro) én realiseerde ik me dat er nog geen site bestond die een compleet en onafhankelijk overzicht geeft van de prijzen van attractieparken. Zo ontstond Tikata.”

Matthijs Poelmans
Hoe heb je het vervolgens aangepakt?

“Ik ben in contact gekomen met twee developers in Pakistan. Ze waren freelancers maar inmiddels werken ze fulltime voor mij. Zelf ben ik business consultant – ik geef advies aan bedrijven over hoe ze hun website en online services kunnen verbeteren. Met die kennis heb ik een businessplan geschreven en is het ontwerp voor de site door de developers gebouwd. In augustus/september vorig jaar zijn ze ermee aan de slag gegaan. Tikata is op 1 maart in beta live gezet en per 1 juni zijn we echt begonnen met een Adwords-campagne en een persbericht dat goed werd opgepikt.”

Wie is je doelgroep?

“Moeders tussen de 25 en 45 jaar die op zoek zijn naar korting op uitjes. Het grootste gedeelte van onze bezoekers betreft organisch zoekverkeer of komt binnen via Facebookadvertenties. En 80 procent is vrouw.”

Wat is het verdienmodel?

“Affiliate fees. Niet alle ticketaanbieders geven zo’n fee. We willen een onafhankelijk overzicht tonen dus de beste deal is echt de beste, het maakt niet uit of we eraan verdienen. Als we voldoende volume hebben gaan we advertorials aanbieden. Met honderdduizend bezoekers per maand zijn we interessant als publisher van betaalde content. We zitten deze maand op veertigduizend. Een ander mogelijk verdienmodel is om deals af te sluiten met attracties en zelf tickets online te verkopen. Dat zijn de ideeën die we nu hebben, maar de ervaring leert dat er van alles kan veranderen.”

Wat is er dan allemaal veranderd?

“De bedoeling was aanvankelijk om een ecosysteem van reviews op te zetten en veel informatie te geven over de attracties. In de praktijk gaan mensen direct naar de calculator. Vandaar dat de site een grafisch redesign heeft gekregen en dat de prijzenvergelijker centraal staat. Die gaan we verder verbeteren, ook op mobiel. Nu moet je invullen wanneer en met wie je naar een park wilt en aan welke spaarprogramma’s je deelneemt. Ik wil de wanneer-stap eruit halen zodat je bijvoorbeeld van een periode van zeven dagen ziet wat per dag de beste prijs is.”

Wat staat er verder op je roadmap?

“Deals worden nu nog handmatig ingevoerd en dat zou ik graag automatiseren. Wel hebben we een tool die checkt of aanbiedingen nog kloppen. Onze werkwijze is nogal tijdrovend bij parken die dynamische prijzen hanteren. Het liefst zou ik die scrapen, maar ik moet nog uitzoeken of dat juridisch is toegestaan. Verder willen we het aantal attracties uitbreiden. Na dit hoogseizoen gaan we bijvoorbeeld het Rijksmuseum toevoegen. Op de middellange termijn willen we combinatiedeals van een toegangsticket plus verblijf gaan aanbieden. De marge op een hotel of bungalowpark is immers veel hoger dan alleen een entreebewijs. We kijken of we wat kunnen met dat gegeven. En op de lange termijn is het de bedoeling om Tikata uit te rollen in andere landen. We zien al veel bezoekers uit België en hebben daarom ook een aantal Belgische attracties toegevoegd. Hetzelfde geldt voor Duitsland. Ik denk dat dit concept voor veel meer landen interessant kan zijn.”

Deel dit artikel

Reacties