Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

0 Reacties
afb3

Traditionele luchtvaart reageert te laat op challenger business modellen

Door: | maart 12, 2015

De traditionele luchtvaart heeft in een periode van fusies en expansie veel concurrentie gekregen van budget airlines. Deze partijen hebben een behoefte in de markt ingevuld van de consument die eerst nooit zou vliegen uit kostenoverweging. Dat deze partijen enkel voor een bepaalde doelgroep aantrekkelijk waren, is allang voorbij. Ze houden het niet bij de prijs sensitieve consument, maar  richten zich steeds meer op andere doelgroepen, waaronder de zakenreiziger. De zakenreiziger maakt ook steeds meer gebruik van budget airlines, zeker voor reizen binnen Europa.

Performance budget airlines beduidend beter dan die van traditionele airlines …

Een belangrijkste wapenfeit is dat de zogenoemde budget airlines financieel beduidend beter presteren dan de traditionele airlines. De omzet van traditionele airlines ligt dan wel meestal hoger, maar het bedrijfsresultaat en daarmee de winstgevendheid  zijn veel beter bij de budget airlines.

afb2
Het aantal passagiers dat gebruik maakt van de verschillende airlines ligt bij elkaar met 75 miljoen passagiers op jaarbasis. Grote verschil zit in omzet. Bij Air France-KLM & Lufthansa is deze veel hoger, doordat zij hun inkomsten halen uit (intercontinentale) vluchten met een hoger tarief. Easyjet en Ryanair vliegen veel binnen Europa tegen een veel lager tarief.

Proposities budget airlines onderscheiden zich niet alleen van tradionele airlines, ook van elkaar …

afb2

Ryanair en Easyjet richten zich beiden op de prijs sensitieve klant. Bij Easyjet krijgt de klant iets meer service dan bij Ryanair. KLM richt zich op klanten die keuze willen hebben, waar  comfort meer en de prijs minder belangrijk is.

Budget airlines nu ook met zakelijke propositie …

Waar voorheen Ryanair en Easyjet enkel voor de particuliere reiziger een alternatief leek, richten zij zich nadrukkelijk  op de zakelijke markt. Indien ze naast elkaar vergeleken worden, dan onderscheidt KLM zich wederom op comfort en keuze mogelijkheden. Maar de prijs is wel significant hoger dan bij Easyjet en Ryanair.

sas3

Het ziet ernaar uit dat een groot gedeelte van de zakelijke reiziger de budget airlines heeft ontdekt. De budget airlines spelen hier nu handig op in met extra voordelen. Een niet te onderschatten fenomeen, het loyaliteit program, zorgt er bij veel zakelijke reizigers nog steeds voor dat zij kiezen voor bepaalde luchtvaartmaatschappijen. In een steeds transparantere wereld, waar meer gelet wordt op de ratio en de economische toevoeging van bepaalde keuzes, is dit niet meer houdbaar.

Traditionele airlines kunnen enkel nog het verschil maken als zij extreme klantgerichtheid tonen. Dit zowel offline als online. KLM heeft dit met haar online benadering via sociale media heel goed op ingezet en is op dit vlak wereldwijd toongevend voor andere airlines.

Deel dit artikel

Reacties