Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

0 Reacties
tckleinhoofd

Transavia: persoonlijke touch met nieuwe stijl

Door: | januari 27, 2015

Hoe ontwerp je nu een geheel nieuwe corporate identity? Bij Studio Dumbar hebben ze daar al een tijdje ervaring mee. Sinds 1977 was het ontwerpbureau goed voor bijvoorbeeld het logo van de NS (inclusief de geel-blauwe kleurstelling), de politie (waaronder de striping op de auto’s) en KPN. ‘De opdracht van Transavia was een hele mooie uitdaging’, zegt CEO Tom Dorresteijn tegenover TravConnect.

Eenvoudig is het niet, een gekoesterd merk van een nieuwe uitstraling voorzien. ‘Je praat al snel over een jaar vol overleg, voorstellen en ontwerpen’, zegt Dorresteijn. ‘Waar wil Transavia naartoe, hoe beweegt de reisbranche en op welke wijze combineer je het imago van prijsvechter, vakantievlieger en zakelijke airline met een toegankelijk uiterlijk?’

In elk geval stonden twee dingen vast: de kleur groen moest worden gebruikt en de herkenbare ‘T’ in het logo verdiende een prominente plek. ‘Beide hebben we gedaan. Als je goed kijkt zie je in de het logo een licht glimlachende ‘T’ die dynamiek uitstraalt.’

Iconen

Voor de romp is gekozen voor eenvoud. De echte opvallende kleuren zitten aan de onderkant. ‘De roze (‘ruby red’) en blauwe kleuren op de eerste machine komen terug in alle merkuitingen van Transavia. Op den duur zien mensen op de grond een toestel overvliegen met het logo van Transavia en iconen als palmbomen, koffers en molens die door hun eenvoud, kleurstelling en de toegankelijke vormen herkenbaar zijn.’ Ook is er voor de iconen gekozen omdat ze intercultureel zijn. Ze spreken aan en worden door mensen begrepen, ongeacht waar die wonen of welke taal ze spreken.
tckleinsocial
Waar vliegtuigspotters tot nu toe met een kritische houding reageerden op het nieuwe ontwerp, riskeren ze de komende jaren vooral een stijve nek: ‘We hebben zo’n 20 verschillende designs voor de onderkant van de Boeings ontworpen’, zegt Dorresteijn.

 

tckleinlwelkom-3
Welkom

Binnen in het toestel zijn vooral de headrest covers (die papieren doekjes over de hoofdsteunen) en de trolleys (de karretjes waarmee eten en drinken wordt rondgebracht) opvallend nieuw gestyled. ‘Maar het begint al bij de voordeur’, zegt Dorresteijn.
Wie via een trap of aviobrug aan boord gaat ontdekt naast de deur het woord ‘welkom’ in 15 verschillende talen, die gesproken worden in de landen waarop Transavia vliegt. Naast het Nederlands en Frans zijn dat onder andere Hebreeuws, Grieks, Arabisch en Engels. ‘Leuk detail is dat bij de Nederlandse toestellen het woordje ‘welkom’ op ooghoogte staat en op de Franse machines ‘bienvenue’.

Social

Om het strakke design niet al te veel te verstoren staat het nieuwe Transavia-logo wél op de staart en motoren, maar niet op de buitenkant van de winglets, de kleine opstaande vleugeleinden die zorgen voor betere vlieg- en verbruiksprestaties. ‘We hebben ervoor gekozen die wél aan de binnenkant te doen. Passagiers maken vaak foto’s vanuit het raam en delen die op social media. Op die manier komt het merk vaak in beeld.’

In 2015 moeten in totaal 6 van de ruim 30 Boeing 737’s van Transavia worden omgespoten in de nieuwe kleuren.

tckleinlogo-3

 

 

 

Deel dit artikel

Reacties