Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

1 Reactie
newsletters travel

Travel e-mailings missen de engage factor

Door: | november 20, 2013

Uit het rapport ‘E-mailmarketing in Travel’ blijkt dat de e-mailings in ‘travel’ minder verleiden, maar er wél veel worden verzonden. Voor het rapport ‘E-mailmarketing in Travel 2’ hielden DM Interface en EmailMonday een jaar lang de e-mails van 103 verschillende verzenders binnen het travelsegment in de gaten. Dat leidde tot een analyse van 4.562 nieuwsbrieven en interessante conclusies.

Lage engagement voor de reisbranche

Travel heeft al vroeg de shift naar online gemaakt, volgens de Thuiswinkel Markt Monitor maakt de travelbranche nu meer dan 38% van de gehele online shoppingmarkt uit. E-mail speelt een belangrijke rol voor het behalen van conversie, maar de reisbranche heeft ten opzichte van andere branches een lage e-mailmarketing engagement.
Die lage engagement uit zich in lage open- en doorklikratio’s. Cijfers van de DDMA van eerder dit jaar laten zelfs zien dat de branche ‘reizen’ het allerlaagste openpercentage (COR 25,32%) en doorklikpercentage (CTR 5,16%) heeft. Er blijven nog veel kansen liggen, werk aan de reiswinkel dus!

De prijs als belangrijkere motivatie dan bestemming

Er zijn natuurlijk wel content gedreven nieuwsbrieven, zoals het iFly magazine van KLM, maar aanbiedingen spelen de hoofdrol in een groot deel van de travel e-mailings. Het gaat om een aanbieding van het product; de reis, het verblijf of de accommodatie.

De gedachtegang hierachter is dat in veel gevallen de klanten nog geen vaste bestemming hebben gekozen als ze naar een vakantie op zoek gaan en al helemaal niet als ze actief verleid worden tot een (impuls) aankoop. Zelfs blind boeken begint populair te worden. Dat de klant prijsbewuster is geworden, lijkt een beweging over alle branches heen. Prijs boven bestemming lijkt een logische stap, maar is dat wel zo…
Uit het rapport wordt duidelijk dat er sinds vorig jaar 12% minder mailings zijn met een aanbieding in de onderwerpregel. Maar er is juist een toename van het aantal mailings, waarin een prijs of een korting in de onderwerpregel wordt genoemd.

Succesfactoren voor E-mailmarketing

In het rapport wordt een serie van statistische factoren berekend die van invloed zijn op het succes van een campagne. Deze methode is erop gericht om verzenders na te laten denken over hun keuzes in de e-mailmarketingstrategie. De succesmomenten zijn te verdelen in drie fases, waar de verzender zelf invloed op kan uitoefenen.

 

succesfactoren mailings

• Hygiene Factor: invloed op de deliverability van een e-mail.
• Recipient Intensity Factor: hoe intens de adverteerder in de inbox overkomt.
• Tease Factor: in hoeverre de mail verleidelijk is.

Voor het samenstellen van de factoren is gebruikgemaakt van een combinatie van objectief vast te stellen meetpunten. Zo is voor de intensity factor o.a. gekeken naar het aantal aanbiedingen, de invulling van de onderwerpregels en het aantal verzendingen.

Opmerkelijke verzenders

Tijdens het analyseren van alle nieuwsbrieven vallen er een aantal verzenders op, namelijk:

  • NS Hispeed is de nummer één in de categorie ‘Hygiene Factor’
  • BoekVandaag staat bovenaan in de categorie ‘Recipient Intensity Factor’
  • Hotelspecials.nl is de winnaar in de categorie ‘Tease Factor’.
  • D-reizen is de grootste stijger in de categorie ‘Hygiene Factor

Toename in aantal verzonden e-mails en verschuiving in tijdstippen

In de onderzoeksperiode zijn per verzender 4,18 mails per maand verstuurd. Dat is 25% meer dan het jaar ervoor, toen verzonden de reisorganisaties gemiddeld 3,23 mails per maand. Verder vindt er een verschuiving plaats van het moment van versturen. Mailings worden anno 2013 vaker in de nacht verstuurd tussen 24.00 uur en 01.00 uur. Dit is nu zelfs het meest populaire verzendmoment! Daarnaast beginnen ook de weekenden steeds populairder te worden. In het vorige onderzoek werd 6% van de mails verzonden op zondag, maar dit is nu al 10%.

verzendtijd email

Voor geïnteresseerden is er een preview-versie te downloaden van de benchmark “E-mail marketing in Travel 2 met enkele statistieken en conclusies.

Deel dit artikel

Comments

  1. Hanni GerretsenHannick Reizen

    Een interessant artikel. Mijn dank hiervoor.
    Kende de openingspercentages niet in de reiswereld. Als dit dit vergelijk met de Hannick Reizen nieuwsbrieven, dan doet Hannick het niet zo slecht met een openingspercentage van gemiddeld 37%. Onderscheid maken we tussen mailings aan het hele bestand (openingspercentage 34%/doorklik 10%) en mailings aan selectief bestand (openingspercentage 40%/doorklik ruim 20%). Zelf vinden we het aantal te laag en we proberen elke keer opnieuw het percentage te verbeteren. Het blijft een uitdaging om de nieuwsbrieven boeiend en actueel te houden.
    Vriendelijke groet, Hanni Gerretsen

Reacties