Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

0 Reacties
flamingo Aruba

TravelBird personaliseert aanbiedingen

Door: | september 23, 2016

TravelBird stapt af van de one-size-fits-all aanpak van de nieuwsbrief en gaat gepersonaliseerde aanbiedingen doen. Dit zegt Symen Jansma, oprichter en CEO van de reisdealsite. “We kunnen steeds beter inschatten waar de reiziger naartoe wil.”

Vorig jaar vroeg Jansma zich in een interview met Emerce nog af of personalisatie wel zou werken voor TravelBird. “Als ik pretendeer dat ik weet wat jij wilt en dat blijkt onjuist, dan heb je een dissatisfier,” zei hij toen. Wat is er veranderd?

Jansma: “Het was op dat moment inderdaad niet aan de orde, maar inmiddels zijn we een stuk verder en hebben we de eerste stappen gezet op het gebied van personalisatie. Het is niet zo dat we het verrassingselement uit onze aanbiedingen halen. De uitdaging van personalisatie is juist dat we jou op het juiste moment, via het juiste kanaal een passende vakantie aanbieden. Dat hoeft natuurlijk niet per se een reis te zijn die je zelf al in gedachten had.”

Jullie gaan dus van inspireren naar conversie verhogen?
“Elk internetbedrijf wil een hogere conversie, in ons geval boekingen. Dus natuurlijk zoeken wij naar manieren om zoveel mogelijk boekingen te genereren. Dat gaat prima samen met inspirerende vakantie-ideeën delen met onze reizigers.”

Symen Jansma, TravelBird
Hoe gaat die personalisatie precies in zijn werk?

“Daarvoor hebben we speciaal voor TravelBird een model ontwikkeld. We kijken naar wat we weten van bepaalde bestemmingen en reizigers. Afhankelijk van de beschikbare data bepalen we welk algoritme we gebruiken voor die persoon en welke mate van personalisatie we kunnen toepassen. In de app zijn we hier al mee begonnen. De komende maanden gaan we aan de slag met de website en andere kanalen.”

Wat zijn de eerste resultaten van de aanpassingen in de app?
“Wat het doet voor de conversie houd ik liever voor me. Maar het smaakt naar meer.”

TravelBird heeft net een miljoenenlening afgesloten bij Main Mezzanine Capital om onder andere het personalisatieproject te financieren. Waarom niet aangeklopt bij aandeelhouder Rocket International, die in 2014 en 2015 32 miljoen euro in TravelBird stak?
“Op deze manier verwateren de aandelen niet. Dat vind ik prettig.”

Wat gaan jullie verder met die lening doen?
“We investeren in verre bestemmingen, zoals China, Cuba en Indonesië. Dat zijn interessante landen voor Europese vakantiegangers, maar het kost natuurlijk geld om een goed aanbod samen te stellen. We moeten daar een netwerk opbouwen, kennis vergaren, de juiste partners zoeken. Ook daarvoor kunnen we deze lening goed gebruiken.”

Foto: (cc) Amanda O’Kane

Deel dit artikel

Reacties