Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

1 Reactie
KLM

‘Travix streeft KLM voorbij als grootste online reisbedrijf’

Door: | september 22, 2016

Travix realiseerde in 2015 een online omzet onder Nederlandse klanten van 700 miljoen euro en is daarmee KLM voorbijgestreefd (550 miljoen euro). Dit blijkt uit de Travel Top 30 van Twinkle die vandaag is gepubliceerd. Op de derde plek staat TUI Nederland met een online omzet van 530 miljoen euro.

De nummer één notering van Travix is opvallend, omdat het moederbedrijf van onder andere Vliegwinkel.nl en CheapTickets.nl vorig jaar nog op de zesde plek stond met 222 miljoen euro. Een woordvoerder van Travix laat weten geen uitspraken te doen over het genoemde bedrag. “Wij hebben geen exacte cijfers gedeeld met Twinkle, zij hebben op basis van het jaarverslag een inschatting gemaakt.”

Wel stelt Travix in diplomatieke bewoordingen dat het Nederlandse marktaandeel niet juist is ingeschat. “Naast onze mooie groei op de Nederlandse markt, hebben wij de laatste jaren ook erg hard gewerkt aan onze mondiale expansie. Wij zijn van vijftien landen naar 29 landen gegroeid en plannen eind dit jaar actief te zijn in 35 landen. Een paar jaar geleden had onze omzet op de Nederlandse markt uiteraard nog het grootste aandeel in de totaalomzet.”

KLM’s online omzet vanuit de Nederlandse markt werd vorig jaar op 533 miljoen euro geschat. Dit jaar staat de luchtvaartmaatschappij zoals gezegd op 550 miljoen euro. Een relatief bescheiden stijging, die volgens KLM niet klopt. “Online groeien we double digit.”

Twinkle laat desgevraagd weten dat de schattingscriteria dit jaar anders zijn en dat de verschillende jaargangen daarom niet met elkaar te vergelijken zijn.

TUI: KRAS en nieuwe merknaam succesvol

TUI heeft wel gewoon meegewerkt aan de lijst. De omzet van de nummer drie is gestegen van 449 miljoen euro in het kalenderjaar 2014 naar 530 miljoen euro in 2015. Dit komt vooral doordat KRAS het heel erg goed doet en de naamswijziging van Arke naar TUI een groot succes is gebleken, aldus TUI.

In totaal zetten de dertig reisbedrijven zo’n 4,9 miljard om aan online reisboekingen. Travix, KLM en TUI Nederland nemen daarvan meer dan een derde voor hun rekening.

Nieuw in de top-10 is Corendon, die de achtste plek bezet met 210 miljoen euro, net achter Thomas Cook Nederland (250 miljoen). Dat is nog zonder de omzet van Stip Reizen, het bedrijf dat Corendon dit jaar aankocht en in de lijst op de dertigste plek staat met 25 miljoen euro.

De Travel Top 30 van Twinkle wordt gelijktijdig gepubliceerd met de jaarlijkse Twinkle 100, het algemene e-commerceoverzicht van de Nederlandse markt.

Deel dit artikel

Comments

  1. BasShowtime

    Ik begin te toch af te vragen wie deze onderzoek journalisten zijn van Twinkle. Hoe kan je nou KLM vergelijken met een online ticket verkoper. De omzet deels die Travix genereert zijn KLM tickets. 2.500.000 MLN mensen hebben geboekt via travix websites (weet niet of ze ook buitenland mee tellen) en daar houden ze een commissie aan over dat is hun omzet. Dus dat is doe is gek: 15% van de 700 MLN echte omzet totaal voor heel travix:105 MLN. Dat zijn 7500 reserveringen per dag. KLM maakt echte omzet 550 MLN.

    Dan mis ik zeker Booking.com in het rijtje die ver boven die alle kameromzet genereert. Die wereldwijd al op 1 mln boekingen per dag zitten. En daar een SALES revenue voor hotels tegen de 100 MLD Commissie (omzet) gaat dan naar 8-9 MLD dit jaar….. Hmmm ik denk dat dit dan de winnaar is.. natuurlijk als we alleen naar de Nederlandse toerist die boekt bij kijken (ik weet niet het percentage) maar dat is zeker dan in de buurt van 500 mln per jaar echte omzet voor Booking in NL.

Reacties