Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

0 Reacties
Wanderlust

Trend ‘Wanderlust’: het nieuwe vakantievieren

Door: | november 12, 2015

De nieuwe generaties spreken niet meer over vakantie vieren, er wordt namelijk gereisd. Vakantie is louter om ‘uit te rusten’, dit is passé. De mens anno 2016 wil meer. Persoonlijker, gezonder, flexibeler, socialer, milieubewuster, vrijer en vaker op reis. Reizen wordt een manier van leven en andersom wordt de dagelijkse lifestyle erin geïntegreerd. Wat wordt er verwacht van de touroperator en waar moet een accommodatie aan voldoen? Wie inspireert de reiziger, wie is de nieuwe reisleider? Hoe past een reis binnen de lifestyle van de (zelf)bewuste consument die niet meer op bestemming reist maar op ervaring en verrast wil worden?

Als marketeer is het belangrijk om producten en diensten in de markt te zetten die passen bij de huidige tijdsgeest. Wil je productontwikkeling en marketing/PR op een effectieve manier inzetten, zorg dan dat je weet wat de consument vandaag de dag drijft!

Om het nieuwe jaar in te gaan met een voorsprong op de concurrent, is het belangrijk om de trends nauwlettend in de gaten te houden en te weten welke je kunt toepassen op jouw product en marketing. Bij Cherry Picker doen we in het LAB dagelijks trendonderzoek en we willen graag een tipje van de sluier lichten over wat de reisbranche te wachten staat in 2016.

Van de 10 trends voor 2016 lichten we er drie kort uit: All Exlusive, Mystery Me en Under The Radar.

All Exclusive
All Exclusive staat voor mix and match en is het tegenovergestelde van All Inclusive. Wat we willen op reis is niet meer in een zin samen te vatten. We mixen en matchen onze reis tot we de perfecte beleving voor onszelf hebben gecreëerd, met bekenden, nieuwe vrienden of alleen. We laten ons de ene dag leiden door de nieuwste GPS-apparatuur, de andere dag reizen we op gevoel. We slapen de ene nacht op de bank bij een vriend uit een sociaal netwerk, de andere nacht vertoeven we in een uniek pop up hotel, waarbij luxe wordt uitgedrukt in de vorm van schaarste. We willen enerzijds de ultieme vrijheid ervaren, maar worden zo nu en dan toch verleid dingen te plannen met peers, aangezien we toegang hebben tot meer informatie van gelijkgestemden dan ooit. Ook de zakenreiziger is niet meer te typeren, de ene keer slaapt deze in een capsule hotel in Tokyo, de andere keer boekt hij via Airbnb Business, omdat hij in zijn vrije tijd ook via deze aanbieder is gewend te reizen. De markt segmenteert steeds meer en de demografische reiziger is niet meer in een hokje te stoppen.

Mystery Me
Het gaat in 2016 definitief niet meer om de bestemming, maar om de reis ernaartoe. Wat gaat deze reis jou brengen, in plaats van: waar gaan we heen? Eenmaal op bestemming aangekomen vervangt authentieke beleving, al dan niet met locals, highlight hopping. Nu de consumenten alle lagen van de Maslow piramide hebben bevredigd, van lichamelijke behoeften tot zelfontplooiing, is er ruimte voor het nieuwe, de verassing en het experiment. Apps als Corner en Kayak ondersteunen de reiziger met zoeken op ervaring of thema in plaats van  specifieke stad of land. Secret Escapes maakt het mogelijk voor Jan Modaal om in het meest luxueuze hotel in Cannes te verblijven terwijl degenen met veel geld er net voor kiezen te verblijven op een accommodatie die niet valt onder de vertrouwde ketens in het luxe segment omdat ze hierop zijn uitgekeken en op zoek zijn naar iets onverwachts.

Under The Radar
Consumenten zijn gewend geraakt aan online (prijs)transparantie en boeken zelf hun reizen bij prijsvechters die het mogelijk maken dat ook (verre) bestemmingen bezocht kunnen worden door de massa. Dat alle cliché-bestemmingen inmiddels bezocht zijn of worden overspoeld door toeristen uit opkomende landen in plaats van echte ‘reizigers’, zorgt ervoor dat de Nederlanders op zoek gaan naar het onbekende. Het laatste wat iemand wil zijn is immers mainstream. Naast de behoeftevervulling van het experimentele drukt reizen namelijk status uit. Reizen is immers, gevoed door de aanhoudende sharing economy, de nieuwe vorm van status nu de nieuwe reiziger zich niet meer uitdrukt met bezit. Reizen wordt in 2016 zelfs gezien als hét nieuwe (social) statussymbool. Vertel me waar je heen reist en wat je daar doet, en ik vertel je wie je bent!

Benieuwd naar de andere trends en cases van bedrijven die deze trends al implementeren? Cherry Picker’s trendpresentatie Travel Trends 2016 is een niet te missen kick off van het nieuwe jaar! In maximaal een uur laten we je de tien trends voor 2016 horen én zien zodat je future proof het nieuwe jaar in gaat met je team. Info? Mail me via tessa@cherrypicker.nl.

 

Deel dit artikel

Reacties