Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

5 Reacties
beeld blog Fred

TUI verhoogt versnelling

Door: | oktober 15, 2014

TUI kiest voor één merk in ieder land waar ze vakantiereizen aanbieden. Dat is begrijpelijk én te verwachten in een tijd van brandbuilding, social media, online marketing en heftige concurrentie. In een dergelijke markt kun je beter op één paard wedden.

In Nederland kiezen ze voor het merk Arke. Jammer van de mooie naam ‘Holland International’, maar aandeelhouders en investeerders zitten niet te wachten op sentimentele waarden en zijn uitsluitend toekomstgericht. Een nieuw tijdperk dus en tegelijkertijd een onzekere tijd voor de trouwe reisagent van Holland International.

 

Geen ruimte voor commissie

 

Nu de marktleider een dergelijke stap zet, is de tweedeling tussen transactie en relatie wat betreft distributie in een hogere versnelling gezet. TUI gaat in de transactionele distributie (op prijs en online) de strijd aan met Corendon en Sundio. Hier zijn de agenten niet van belang en ook krijgen ze geen ruimte voor een gezonde commissie in het calculatiemodel. De toekomst van een reisadviseur ligt dan ook niet in deze vorm van verkoop.

Wel in persoonlijk reisadvies en het creëren van een relatie met klanten op basis van vertrouwen, passie, service en kennis! Daarvoor gaat TUI een aantal geschikte producten in het Arke-programma zetten; vakanties waarmee zij zich differentiëren van andere aanbieders. De verandering voor een reisadviseur gaat hiermee in een sneltreinvaart plaatsvinden, net zoals enkele jaren geleden in Groot-Brittannië. Niets nieuws dus en geheel in lijn der verwachting.

TUI is hierin niet de enige. De gehele markt verschuift. Een toekomstgerichte reisadviseur investeert nu in kennis, relaties en techniek om zich te kunnen onderscheiden van de online aanbieders. Winter 2015/2016 is dichterbij dan een struisvogel denkt.

Deel dit artikel

Comments

  1. Jan Lokhoff

    Interessante opinie, Fred.
    Wat vind je van SolFly in dit verband? Heeft Hans Mosselman jou ook vooraf benaderd?

  2. Egbert Jonker

    Duidelijker kan het niet en het is dus helaas al geen 5 voor 12 meer

    Overigens kan TUI naar mijn mening beter één internationale merknaam hanteren. Daar waren ze destijds via “World of TUI” (reisbureaus) mee op de goede weg in Nederland.
    Het gaat het TUI in dit model ook extra tijd (dus geld) kosten want de afhandeling van een zogenaamde transactionele distributie boeking is zeker geen 100% automatiseringskwestie.
    Hoe vaak je als reisagent de klant niet in de winkel, telefoon of mail hebt voor een simpele pakketreis boeking…… Maar goed, de afweging commissie/eigen afhandeling zal wel juist zijn gemaakt.

  3. Kees Bikker

    De reisadviseur heeft alleen maar toekomst als die zich nog hybrider op gaat stellen en dus zijn/haar relaties zelf opzoekt. Oók als dat betekent dat hij/zij uit de comfort zone van de winkel vertrekt om de relaties zelf op te zoeken. En daarbij niet vreemd opkijkt als het winkelpand waar hij/zij kantoor houdt, ondertussen wordt weggesaneerd.

  4. Fred van EijkTravel Counsellors

    Hans Mosselman heeft mij (nog) niet benaderd. Ik hoop niet, dat het een teken aan de wand is en dat hij alleen naar de traditionele distributie kijkt, want dan zou ik me nu al zorgen maken . Er is zeker ruimte voor goede pakketreizen via reisagenten en een Nederlands merk kan daar wat mee. en wat dat betreft vind ik het een goed inititatief. Het is echter niet de oplossing voor de toekomst. Het geeft geen groei, voor een reisadviseur, slechts een kleine compensatie en de stratehie om te veranderen blijft

  5. Osman MrzljakB-inIT b.v.

    Misschien een technische aanvulling :
    – reisadviseurs (bureaus) zouden zich meer in “mobile” kunnen verdiepen. Het is jammer om te constateren hoe weinig “vakantiehangers” met hun smartphone op vakantie (daarvoor en daarna kunnen) http://goo.gl/ILvFSL .

    Volgens mij is “mobiel” een synoniem voor “reizen / vakantie / travel”.

    En nee een goed app is echt niet duur.

Reacties