Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

0 Reacties
Google algoritme Hummingbird tips

Van het Twitter vogeltje naar Google’s vogeltje

Door: | december 9, 2013

Sinds september draait het vernieuwde algoritme van Google, genaamd Hummingbird. Wat maakt deze update anders dan de vorige twee en waar moet je rekening mee houden om goed gevonden te worden? Twee aspecten staan voorop: interactie en antwoord geven op zoekopdrachten, genaamd Knowledge Graph.

 

Algoritmes door de jaren heen

Waar er bij het vorige algoritme, genaamd Panda (2011), streng gelet werd op de kwaliteit van websites en dubbele content, werd er bij Penguin (2012) gelet op de zogeheten black-hat SEO (zoekmachine optimalisatie) en met name de kwaliteit van backlinks (links binnen jouw eigen website). Na Penguin is er veel veranderd binnen de zoekmachine Google. Denk bijvoorbeeld aan het wel of niet tonen van afbeeldingen bij zoekopdrachten, het prominent tonen van het Google+ account en recensies. Hummingbird wordt daarom ook geen update genoemd, maar een compleet nieuwe versie, die voor 90% invloed heeft op de zoekopdrachten.

Zoekopdrachten en conversaties worden begrepen en er worden verbanden gelegd. Wanneer je bijvoorbeeld zoekt naar een pinautomaat, gaat Google er nu vanuit dat je dit zoekt vanaf jouw huidige locatie en denkt op deze manier met je mee.

Social Sharing

Social share begint een steeds belangrijkere plek te krijgen binnen Google. Het begon met het tonen van de +1 beoordelingen aan zoekresultaten, maar met Hummingbird ga je ook zien hoeveel volgers deze pagina of persoon heeft op Google+. Dit is een vorm van sociale bewijskracht, wat samen met de recensies een belangrijk aspect is als het gaat om het maken van keuzes en je laten overtuigen.

 

Wat kun jij doen om goed gevonden te (blijven) worden?

  • Zorg dat je microdata implementeert op je website. Microdata is een onderdeel van HTML5 en wordt gebruikt om bepaalde elementen in de broncode te benoemen. Microdata kan worden toegevoegd aan de informatie op je website en helpt Google de informatie en locatie op jouw website beter te begrijpen.
  •  Het aanmaken van een Google+ account en deze samenvoegen met jouw Google Maps account is essentieel om jouw bedrijfsinformatie zo volledig mogelijk binnen Google te presenteren.  Google werkt graag met haar eigen producten en dit zal dan ook altijd een voorkeur hebben binnen de zoekmachine. Denk bijvoorbeeld ook aan Youtube, GoogleDocs en Streetview.
  • Afbeeldingen worden steeds meer getoond binnen de gewone zoekresultaten. Het toevoegen van Alttags(omschrijving en titel van een foto) en Figcaptions (HTML5) met relevante zoekwoorden en jouw bedrijfsnaam is dan ook zeker aan te raden. Google leest deze informatie en verwerkt dit bij de zoekopdrachten in de zoekresultaten.
  • Doordat Google steeds meer gaat werken met de Knowledge Graph zoekfunctie, kun je hier gebruik van gaan maken binnen jouw website. Maak een overzicht van meest gestelde vragen die via telefoon, email, social media of contactformulier binnenkomen en verwerk dit in jouw website. Dit kan in de vorm van een blogartikel of een tekst, maar uiteraard ook op een Q&A pagina. Zorg ervoor dat dit altijd op een prettig leesbare manier wordt toegevoegd (in de titels en backlinks), want Google blijft dit soort trucjes altijd afstraffen.

Wat zijn jouw ervaringen met Google’s Hummingbird? Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties!

 

Foto: Coconino National Forest

Deel dit artikel

Reacties