Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

0 Reacties
e-book “handleiding Kleur & Imago” van Jeanne Melchels

Vandaag is Rood, de kleur van…..

Door: | februari 23, 2015

Wie kent niet dit nummer van Marco Bossato?
Rood staat zeker voor de liefde, maar ook voor zoveel meer! Zeker als we het hebben over kleurgebruik door organisaties.

Ferrari rood of uitverkoop rood?
Bij rood denk je niet alleen aan warmte, emoties,liefde en romantiek, maar ook vaak (onbewust) aan… opletten, temperament en actie. Krachtige associaties, waar Ferrari en Coca-Cola slim gebruik van hebben gemaakt door zich met rood te positioneren als spannend, levenslustig en opwindend. Rood is ook de kleur die door marketeers vaak worden gebruikt om mensen over te halen tot koopactie, vaak met kortingen. Vandaar dat deze kleur ook vaak geassocieerd wordt met “uitverkoop”.

Kleur bekennen
Zoals ik in mijn blog van 12 februari heb aangegeven, kan een kleur veel sneller dan een pakkende tekst iets over een bedrijf en imago vertellen. Doordacht kleurgebruik draagt namelijk bij aan het bouwen van een sterk merk. Tenminste… als de kleur en het gevoel dat deze kleur oproept past bij de identiteit. In het interessante e-book “handleiding Kleur & Imago” van Jeanne Melchels wordt al snel duidelijk dat kleur bekennen heel zinnig is!

Vandaag is Rood, de kleur van….
de liefde | warmte | hartstocht | passie | opwinding | erotiek | aandacht | levenslust | moed | dapperheid | temperament | spanning | gevaar | avontuur …. maar is ook de kleur van: prijsacties en uitverkoop | strijd en strijdlust | agressiviteit | toorn | bloed | offer | oorlog | opstand | revolutie | socialisme | communisme | vuur!

TUI Smile

TUI Smile

Rood, de kleur van…. de TUI Smile
Tui verbindt op een pakkende manier emoties en warmte aan de bekende rode TUI smile, zoals dit ontroerende reclamefilmpje onderstreept. Hier zit een hele duidelijke strategie achter die consequent over de brands wordt doorgevoerd, m.u.v. Kras waar de smile niet wordt gebruikt en het rood voor “voordelig” staat. Tui laat tegelijkertijd ook zien dat de “Rode” TUI smile ook “Groen” kan zijn. (zie filmpje “spreading smiles”).

Is Rood jouw kleur?
Bepaal dan wel goed wat je wilt uitstralen. Is dat ‘voordelig’ zijn zoals Kras, Corendon, C1000 of H&M, of ga je voor de levenslust, emoties & warmte van Ferrari, Coca-Cola en de TUI-Smile? Waar je ook voor gaat, zorg ervoor dat je dit consequent doorvoert in je bedrijfsvoering én al je uitingen, maar dat bovenal de medewerkers dit ook uitdragen.

Of past toch Groen, Oranje, Blauw, Geel(goud),Bruin, Paars, Roze beter bij jouw bedrijf? Deze andere kleuren komen ook nog aan bod.

Deel dit artikel

Reacties