Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

0 Reacties
badkamerSkyscanner

Vitamine C onder de douche

Door: | september 30, 2014

Skyscanner heeft zich verdiept in de toekomst van het reizen. Deel drie, en tevens laatste deel, van het onderzoeksrapport Future of Travel 2024 richt zich op bestemmingen en hotels.

Het bedrijf ziet vier ontwikkelingen:

1. De hotelkamer van de toekomst

Dankzij digitale ontwikkelingen hoeft niemand meer een persoon tegen te komen vanaf het moment dat hij het gekozen hotel betreedt tot het moment dat hij weer uitcheckt. Hotelsoftware maakt het mogelijk om een kamer te boeken die speciaal voor de gast is klaargemaakt op basis van de informatie van zijn social media-profiel. Hotels kunnen hun gasten gepersonaliseerde diensten van zeer hoog niveau aanbieden via hun mobiele apparaten. Zo bieden ze die unieke ervaring waar reizigers naar op zoek zijn De innovatie gaat ook verder in de kamer zelf. Zo ondergaat de hotelbadkamer een revolutie in het ontwerp. Er komen slimme meters om het waterverbruik te verminderen, worden er bewegingssensoren en galvanische zijpanelen ingebouwd in douches voor het aanpassen van de temperatuur, de waterstroom, het waterpatroon en de toevoer van vitamine C. De ligbaden bieden chromatherapeutische verlichting – violet voor het ontspannen van de spieren, geel voor het bevorderen van de spijsvertering of zacht blauw voor extra energie.

 

2. De hoogte en diepte in: ruimtereizen en onderwaterhotels

Niet alleen de ‘happy few’ kunnen in 2024 de ruimte in.Ook welgestelde reizigers kunnen relatief betaalbare ruimtereizen maken. De ruimtevaarttechnologie wordt ook ingezet voor de commerciële luchtvaart. Het ruimteschip Virgin Galectic vliegt in 2,5 uur om de aarde. Als dezelfde technologie veilig is toe te passen in de commerciële luchtvaart, dan vliegt een reiziger in de toekomst in 2,5 uur van Londen naar Sydney.
Hotelkamers onder water bestaan al als nichemarkt en nieuwe bestemming. Het Atlantis Hotel op The Palm in Dubai verkoopt zijn Neptune- en Poseidon-suites met panoramische glazen wanden met uitzicht op een zee gevuld met kleurrijke scholen vissen. De Jules Undersea Lodge in Florida – gebouwd met bestaande technologieën en materialen van onderzeeboten – biedt zijn gasten sinds 1986 de mogelijkheid om tien meter onder water te slapen. Maar het concept wordt verder uitgebreid. Het blijft niet bij enkele kamers of suites. Complete hotels inclusief zwembaden, spa, tuinen en restaurants worden nu gebouwd. Het Water Discus Hotel in Dubai (natuurlijk) is de eerste in deze serie. De opening staat gepland in 2015.

 

3. Persoonlijk en van dichtbij

De deeleconomie à la Airbnb neemt in de reisindustrie alleen maar toe. Of het nu om accommodaties, diners, vervoer of andere ervaringen gaat. De rol van social media neemt in belangrijkheid alleen maar toe, omdat de consument de mening en ervaring van vrienden of andere ‘peers’ nog belangrijker vindt.

 

4. Nieuwe en verdwijnende bestemmingen

Social media speelt in jaren twintig van deze eeuw ook nog een belangrijke rol, zelfs een hoofdrol volgens Skyscanner, bij de reismotivatie. Om zijn volgers lekker jaloers te maken… Waar gaat hij/zij dan naar toe? Enerzijds naar verboden gebieden, waar een conflict net is afgelopen. (Syrie? Irak? Nigeria?) Of hij reist naar een steeds kleiner wordend leefgebied of gaat op zoek naar met uitsterven bedreigde diersoorten, zodat hij kan zeggen dat hij juist een van de laatsten was.
Vanwege hun zeldzaamheid en de noodzaak om de internationale gemeenschap te wijzen op het naderende einde van deze plekken, overwegen milieuorganisaties nu de radicale stap om eerder niet toegankelijke gebieden open te stellen voor rijke, invloedrijke toeristen die hun geld, status en communicatiekanalen kunnen gebruiken om de wereld te waarschuwen. Een explosie van Chinese reizigers is een van de drijfveren om buiten de gebaande wegen te gaan en verboden gebieden te verkennen. Er komt een stortvloed aan Chinese toeristen, die in de jaren 2020 de klassieke bestemmingen, zoals Parijs, Rome en New York, aandoet. En die ontwikkeling jaagt Westerse toeristen naar andere oorden, ook om de drukte te vermijden.
Ben je de eerste persoon in een verboden gebied, dan kan dit een sociaal stempel drukken op de meer gewaagde reiziger in 2024. En dit geldt ook voor de laatste persoon die een neushoorn, tijger of orang-oetan in het wild ziet, of een ‘vergeten’ stam voordat zij opgaan in de oprukkende globale cultuur. ‘Egotoerisme is een vorm van ecotoerisme. Eerst gingen de mensen op zoek naar nieuwe plaatsen om de eersten te zijn, nu wil iedereen plaatsen zien voordat ze verdwijnen’, zegt Rosaleen Duffy, auteur van Nature Crime: How We’re Getting Conservation Wrong in het rapport.

Lees het volledige rapport van Future of Travel 2024 hier

Deel dit artikel

Reacties