Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

0 Reacties
hoofdbeeld blog Diederik van Dam

Wat is de ‘big deal’ rond big data?

Door: | augustus 27, 2014

Als er iets is waar we geen gebrek aan hebben, dan is het aan data. De afgelopen jaren hebben we met z’n allen meer data geproduceerd dan ooit tevoren. Behalve de hoeveelheden wordt ook de complexiteit groter. De inzichten die we opdoen, zijn dan ook steeds uitgebreider en hiermee kunnen bijvoorbeeld nieuwe business-kansen worden gesignaleerd of kan de kwaliteit van onderzoek worden verbeterd. We kunnen wel stellen dat er geen enkele branche meer is die de kracht van big data nog niet heeft ontdekt. Ook de reisbranche is daarop zeker geen uitzondering. Maar hoe zit het precies met big data in onze branche? En hoe kun je er je voordeel uit halen, ook al ben je een kleine organisatie?

 

Twee soorten data

 

Over het algemeen hebben reisagenten te maken met twee soorten data. Ten eerste zijn er de gegevens over de boekingen van eigen klanten. Daarnaast is er de enorme hoeveelheid informatie die reisbureaus over de hele wereld dagelijks samen genereren, zoals gegevens over zoekgedrag, boekingsprocessen en reisroutes. Deze data is beschikbaar via verschillende organisaties die zich hebben gespecialiseerd in het verwerken van deze data. Om een beeld te schetsen: bij Travelport verwerken we dagelijks meer dan 1,2 miljard reisroutes. Met technologieën om big data te verwerken, kunnen we deze gegevens in realtime analyseren en patronen en trends signaleren.

 

Proactief

 

Beide soorten data vormen een waardevolle informatiebron voor reisagenten. Met de gegevens kun je je bijvoorbeeld een veel beter beeld vormen van het gedrag van zowel eigen klanten als van reizigers over de hele wereld. Met die inzichten kan dienstverlening persoonlijker worden gemaakt, de sales worden aangescherpt en de totale rendabiliteit worden geoptimaliseerd. Reisagenten kunnen dankzij bepaalde inzichten zelfs inschatten hoe de reizigersmarkt er in de toekomst uit gaat zien en hun bedrijfsvoering hierop aanpassen. Zo werk je als reisagent proactief, in plaats van dat je achter de feiten aanloopt. Het is dan ook niet gek dat veel grote reisagentschappen al een belangrijke rol hebben toegekend aan big data. De strategische inzichten helpen om klanten beter te ondersteunen met op maat gemaakte reisprogramma’s. Sommige reisagentschappen werken zelfs al met hun eigen datasets, door bijvoorbeeld de boekingsgegevens te analyseren, om hun bedrijfsvoering te verbeteren.

 

Technische uitdagingen

 

Nu de hoeveelheden gegevens steeds groter worden, is er ook meer technische capaciteit nodig om deze informatie te ordenen en te gebruiken. De traditionele databasesystemen beschikken niet over deze capaciteit. Niet voor alle organisaties is het een optie om voortdurend over de nieuwste systemen te beschikken. Voorlopig blijft de snelheid van technologische veranderingen hoog en dat heeft ook voordelen. De big data-technologieën die voorheen alleen waren besteed aan de grootste organisaties, zijn al meer mainstream geworden. Grote agentschappen met interne IT-resources kunnen zelfs hun eigen big data-oplossingen ontwikkelen en voortdurend grote, afzonderlijke sets met reisdata analyseren en realtime inzichten opdoen. Voorheen was dit ondenkbaar.

Maar ook kleinere organisaties zonder IT-resources kunnen tegenwoordig profiteren van big data-technologie. Ook deze organisaties genereren veel data en deze gegevens kunnen bijvoorbeeld nuttig zijn voor communities van software-ontwikkelaars, die de gegevens gebruiken om oplossingen te ontwikkelen voor reisagenten. Door je data te delen, kun je dus bijdragen aan nieuwe oplossingen waar je eigen organisatie later weer profijt van heeft.

 

Klein beginnen

 

Het maakt niet uit hoe groot of klein je organisatie is, big data heeft sowieso een invloed. Concurrenten doen er tenslotte ook hun voordeel mee. Als je zelf nog geen gebruik maakt van data, is het verstandig om de mogelijkheden te overwegen. Bijvoorbeeld door je data te delen of door samen te werken met anderen. En hoewel het woord big data anders doet vermoeden, kan klein beginnen ook een goede eerste stap zijn. Elke reisorganisatie genereert tenslotte bij elke boeking weer nieuwe data en het zou zonde zijn om deze waardevolle gegevens links te laten liggen.

Deel dit artikel

Reacties