Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

0 Reacties
bamboo branches-blog China

Wil je wat van mij drinken?

Door: | augustus 11, 2014

In ons dorp met circa 5000 inwoners, zitten maar liefst twee Chinese restaurants. De een heeft het echter beduidend drukker dan de ander. En niet zozeer vanwege de kwaliteit van het eten, want die is in beide gevallen goed.

 

Onderscheidend

Het ene restaurant biedt net als zoveel ‘Chinezen’ in ons land de overbekende Indonesisch Chinese gerechten zoals Babi Pangang , Bami Goring, Nasi Ramas. Terwijl de ander zich onderscheidt door daarnaast ook een echte Chinese kaart te voeren, waarmee hij ook publiek trekt uit de regio in plaats van alleen uit de directe omgeving.
Twee keer raden wie onze favoriet is!…… Juist, die laatste……
Geen verrassing als je weet dat ik 22 jaar voor Oosterse luchtvaartmaatschappijen (Singapore Airlines en China Airlines) heb gewerkt. In die tijd heb ik de diversiteit van de Chinese keuken goed leren kennen en ben ik daar een absolute liefhebber van.

 

Oprechte interesse

Maar er is meer dat ons gezin aan dit restaurant bindt. Het is de persoonlijke service die de Chinese eigenaar en zijn vrouw bieden en de oprechte interesse die zij in hun klanten stellen. Of we nu komen eten in het restaurant of iets afhalen, altijd komt een van beiden ons hartelijk bij de entree begroeten daarbij ons bij onze naam aansprekend, nemen ze persoonlijk onze jassen in ontvangst, vragen ze naar onze zoon en onze ouders (die we natuurlijk ook wel eens meegenomen hebben) en weten ze wat onze favoriete gerechten zijn. Zonder CRM systeem!!!!! (Terwijl we daar echt niet iedere week komen hoor!)

 

Wil je wat van mij drinken?

En altijd biedt de eigenaar of zijn vrouw op een innemende en persoonlijke manier een rondje drinken aan. Een van beiden komt persoonlijk naar te tafel en vraagt “wil je wat van mij drinken?” . Dat voelt en klinkt toch echt heel anders dan dat het bedienend personeel een drankje van de zaak aanbiedt. Het zit ‘m in de details!

 

Ambassadeurs

Op mijn vraag hoe ze dat toch doen, kreeg ik als antwoord dat het ‘vanzelf gaat’ omdat ze het oprecht leuk vinden en waarderen als mensen bij hun (terug)komen.
Je begrijpt het…..wij voelen ons als klant belangrijk, erkend en gewaardeerd. En komen dus terug, met vrienden en familie!

Als alle klanten hetzelfde gevoel krijgen bij zijn/haar reisbedrijf als wij bij onze ‘Chinees’, dan komt het wel goed met onze sector.

Deel dit artikel

Reacties