Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

0 Reacties
Solar TravConnect

Wil jij online scoren? Wees verliefd op je fans

Door: | november 18, 2013

Wij weten allemaal hoe merken en ouderwetse marketeers omgaan met social. Daar valt inderdaad genoeg over te lachen en als bureau of persoonlijk creatief kan je er zelfs om huilen. Het ligt naar mijn mening niet zozeer aan de tenenkrommende campagnes of slaapverwekkende tone-of-voice copywriters (en dan heb ik het nog niet eens over de Photoshop skills van de gemiddelde stagiaire), maar eerder aan het ontbreken van concept en inspiratie.

 Fans hebben ook gevoelens

We zijn op zoek naar tienduizenden likes en hogere engagementpercentages, maar vergeten vaak gaandeweg dat we het toch echt over mensen hebben. Het sluipt er vaak in dat we alleen nog maar in cijfers denken en daar ligt het probleem. Uiteindelijk willen we toch meer dan een klik hebben van al die mensen, we willen een klik hebben mét die mensen. Dát zou bovenaan de KPI lijst moeten staan!

Engagement is net als daten

Mijn oplossing is vrij simpel: word verliefd, want dan ben je in staat om een goede indruk te maken. Je bent scherp, neemt alle informatie in je op en zoekt manieren om een link te leggen met de ander. Je weet waar je over moet praten (dus niet alleen over jezelf) en welke grapjes je wel of niet moet maken. Je verdiept je in elkaars interesses en weet dat er ook dagen zijn dat je moet kunnen genieten van comfortable silence. Er is geen auto-pilot als je verliefd bent, maar wel een hele bewuste en gefocuste aanpak die hopelijk nog wat ruimte over laat voor spontaniteit.

Liefde maakt likes

‘The best things in life are free’ is niet alleen een topplaat, het is ook nog eens de waarheid. Ervaringen maken ons gelukkiger dan spullen, maar velen durven niet de beslissingen te nemen die ze dichter bij hun dromen brengen. Als je als merk de aspiratie van je fans aan kan tikken, dan zal je zien hoe je brandlovers creëert. Vraag naar iemands mening, maak een connectie, bied een droomkans en denk niet alleen in geld.

Once in a lifetime

Voor Eristoff heb ik ooit een campagne bedacht op een moment dat er eigenlijk geen groot budget was én geen tijd om iets te bouwen. Dit wodka merk heeft een sterke band met feesten en festivals en kon ineens last minute een campagne doen voor SOLAR Festival. Een buitenkansje. Maar hoe kun je iemand raken, met iets dat zo oppervlakkig is als tickets weggeven? Iedereen doet het, maar hoe doe je het goed? Geef je fans de kans op een ervaring die ze nog nooit hebben gehad. Hoe? Zo:

Elke week kon je kaarten winnen door ons te vertellen met welke track jouw favoriete headliner DJ zijn set af zou moeten sluiten bij SOLAR festival. De DJ zelf was de jury en koos de winnende track. Dankzij Eristoff mocht je als fan ook nog eens in de DJ booth komen staan. Dit zou je ook voor je date willen regelen?

De campagne zelf bestond alleen uit een visual en een data collect waar je de track kon invullen. De truc zat hem in de aspiratie van de fans.

Foto: SOLAR, Arthur Lazar

Deel dit artikel

Reacties